„Kiedy wyeliminuje się wszytko co niemożliwe, cokolwiek pozostanie, choćby nie wiem jak nieprawdopodobne, musi być prawdą.”
Sherlock Holmes
Klienci w coachingu są różni. Dla tych, którzy lubią rozwiązywać zagadki kryminalne mam narzędzie, które może być w takich przypadkach bardzo użyteczne. Podobno tę technikę wykorzystują także niektórzy dziennikarze.
Taktyka kryminalistyczna polega na ustaleniu drogi do celu, czyli wyjaśnienia zagadki kryminalnej poprzez udzielenie odpowiedzi na siedem „złotych” pytań:
Kto?
Co?
Gdzie?
Za pomocą czego?
Dlaczego?
W jaki sposób?
Kiedy?
Próba udzielenia odpowiedzi na powyższe pytania pozwala na określenie metodyki postępowania w celu rozwiązania zagadki kryminalnej a tym samym podjęcia decyzji jakiego rodzaju środki i metody należy użyć do jego osiągnięcia/rozwiązania zagadki kryminalnej.
W coachingu także może zostać użyta ta technika do poszukiwania przyczyn pojawiających się problemów, które można następnie przeformułować w cel. Narzędzie to może być użyte zarówno w trakcie sesji coachingowej, jak też przez coacha dla oceny (jego zdaniem) trudnej sesji. Jest to technika podobna do metody Diagram rybia ość, która była prezentowana w jednym z wpisów. I tu i tam po uzyskaniu odpowiedzi na czym polega problem i jakie są przyczyny można przejść do sformułowania celu SMARTER*, a pozyskane dzięki temu narzędziu informacje użyć do przygotowania nowego planu działania, uwzględniającego posiadane przez Klienta zasoby. Coaching pomaga w osiąganiu celów, a nie rozwiązywaniu problemów, stąd też problem należy zamienić na cel.
Niektórzy coachowie uważają, że „złote” pytania to 6 pytań zaczynających się od: Co?, Gdzie?, Kiedy?, Dlaczego?, Kto? oraz Jak?
Znakomity efekt przynoszą zawsze pytania otwarte. Jest wierszyk, który pomaga zapamiętać od jakich słów zaczynają się pytania otwarte, które niektórzy także nazywają „złotymi pytaniami”.
Oto on:
Siedmiu przyjaciół człowiek ma, dzięki nim wie, co wie, zwą się:
Ile?, Kto?, Co?, Jak? Kiedy?, Czemu?, Gdzie?.
(autor wierszyka nieznany)
Warte rozważenia jest także zadawanie pytań typu Clean, np. pytanie: „Czy jesteś gotowy znaleźć wyjście z tej sytuacji?” lub” Czy chciałbyś jeszcze powiedzieć mi coś więcej na ten temat? ” po wypowiedzi Klienta:„Utknąłem w tej sytuacji”. Choć technicznie są to pytania zamknięte, w pewnych okolicznościach ze względu na kontekst stają się pytaniami otwartymi, gdyż dają Klientowi kolejne możliwości. Nie chodzi o „popychanie” Klienta, ale poszerzanie jego możliwości, aby ten w momencie dla niego najbardziej odpowiednim rozpoczął zmianę.
Istotne jest, żeby zadawać jasne, proste i konkretne pytania. Im mniej wstępów, tym lepiej. Im bardziej pytania odnoszą się do sedna sprawy, tym lepiej. Nie chodzi o to, żeby zbierać informacje w ogóle, ale żeby Klient uzyskał nowe spojrzenie na sprawę. Chodzi też o to, aby Klient nie poczuł się, jak na przesłuchaniu (kolejno po sobie można zadać ok. trzy -pięć pytań).
Przykładowy sposób wykorzystania narzędzia w coachingu:
Sformułuj i nazwij problem:
A następnie odpowiedz na siedem pytań:
Co? Co się wydarzyło/wydarza, jakie owo wydarzenie ma kształt i rozmiar?
Gdzie? Gdzie to się zdarzyło/zdarza?
W jaki sposób? Jak doszło/dochodzi do tego zdarzenia? Jaki był/jest jego przebieg i jak się zachowałeś/zachowujesz?
Kto? Przedstaw osoby, które wystąpiły/występują w tym zdarzeniu.
Dlaczego? Jakie pobudki kierowały/kierują działaniami osób biorących udział w zdarzeniu? (dla osób, które mają złe doświadczenia z pytaniem dlaczego? – można zadać pytania: Co spowodowało ten problem? Jakie pobudki kierowały/kierują działaniami osób biorących udział w zdarzeniu?)
Jakimi środkami? Przy pomocy kogo i z użyciem jakich środków osoby brały/biorą udział w zdarzeniu?
Kiedy? Jaki był/jest czas pojawiania się problemu?
Znając powyższe odpowiedzi, co chcesz z tym zrobić?
Jak sformułujesz cel?
Czy cel spełnia zasadę SMARTER*?, itd.
Oczywiście nie trzeba sięgać aż do taktyki kryminalnej. Można zadać pytania otwarte. Jak się zaczynają pytania otwarte?
„Siedmiu przyjaciół człowiek ma, dzięki nim wie, co wie, zwą się:
Ile?, Kto?, Co?, Jak? Kiedy?, Czemu?, Gdzie?.”
(autor wierszyka nieznany)
Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska
* Cel SMATER ( z ang. od pierwszych liter: S – Specific and clear (specyficzny, konkretny, jasny), M – Measurable (mierzalny), A –Attainable (osiągalny), R– Relevant (istotny), T – Time-bound (osadzony w czasie, określony czas), E – Exciting (ekscytujący), R – Recorded ( zapisany)).