coaching4smart

Archive for Sierpień 2012|Monthly archive page

Bajka o miłości

In Anegdoty, Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 31/08/2012 at 05:00

Przeczytaj proszę opowieść, a następnie pisemnie odpowiedz na parę pytań (mogą to być odręczne notatki). Sądzę, że zajmie Ci to ok. 5 minut.
A zatem…

W pewnym zakątku świata żyło kiedyś dwoje małżonków, których miłość nie przestawała trwać od pierwszego dnia ich ślubu. Byli bardzo ubodzy i wiedzieli, że każdy z nich nosił w swoim sercu niezaspokojone pragnienie: on miał w swojej kieszeni złoty zegarek, który otrzymał od swojego ojca i z całego serca marzył do niego o złotym łańcuszku. Ona posiadała długie, piękne i jasne włosy i marzyła o perłowym grzebieniu, którym, niby diademem, mogłaby je ozdabiać.

Z biegiem lat mężczyzna coraz bardziej marzył o grzebieniu dla żony, a ona  aby móc zdobyć dla męża złoty łańcuszek.

Od długiego czasu wcale o nich nie rozmawiali, ale ich serca nie przestawały myśleć o tych ukrytych marzeniach.

Rano w dwudziestą rocznice ich ślubu, małżonek spostrzegł zbliżającą się w jego stronę uśmiechniętą żonę. Jej głowa była ostrzyżona i nie posiadała już swoich lśniących i długich włosów.

– Co z nimi zrobiłaś, kochana? – zapytał pełen zdziwienia.

Żona uśmiechnęła się i otworzyła swoje ręce, w których migotał złoty łańcuszek.

– Sprzedałam je, aby móc kupić złoty łańcuszek do twojego zegarka.

– Ach, kochanie, co ty zrobiłaś? – powiedział mężczyzna, otwierając dłonie, w których trzymał cudowny perłowy grzebień. – Ja właśnie sprzedałem zegarek, aby ci móc kupić grzebień.

I tak, wpadli sobie w objęcia, szczęśliwi z tego, że mają siebie nawzajem.

Źródło: autor nieznany

I teraz pytania:

Co czujesz po przeczytaniu?

A jaka mądrość płynie dla Ciebie z tej opowieści?

Co chcesz z tej opowieści wziąć dla siebie?

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Rolestorming, czyli kolejna odsłona „burzy mózgów”

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 30/08/2012 at 05:00

Rolestorming to jedna z odmiana populanej „burzy mózgów”. Twórcą tej metody jest Rick Griggs a następnie dr Arthur VanGundy  opisał ją w swojej książce pt. „101 Activities for Teaching Creativity and Problem-Solving.”
Osoby biorące udział w tym ćwiczeniu generują pomysły za pomocą patrzenia na cel/problem z perspektywy „innej” osoby.

Gripps opracował tą technikę, aby pomóc ludziom przezwyciężyć swoje zahamowania podczas grupowej burzy mózgów. Teoria twierdzi, że udając kogoś innego czujemy się bardziej komfortowo. Dlatego iż przybierając „czyjąś” tożsamość następuje dystans od wymyślonego pomysłu ułatwiający mówienie.

Etapy stosowania metody

1. Generowanie pomysłów.
Przeprowadzenie tradycyjnej „Burzy mózgów” bądź innej metody np. pierwsze pomysły, które się pojawiają.
Pozwala na wygenerowanie pomysłów i jest dobrym wstępem do dalszych etapów.

2. Określenie/Identyfikacja ról.
Określenie w jaką rolę wcielisz się bądź wcieli się każda z osób w grupie. Można przypisać jedną rolę do każdej osoby w grupie bądź przypisać jedną rolę do całej grupy. Założenie jest takie, że ta osoba nie może być obecna.

Możesz wziąć pod uwagę takie osoby jak: swój autorytet, osobę z życia publicznego, szefa, kolegę, znajomego, członka rodziny, możesz również wcielić się w postać bohatera filmowego. Jeżeli ktoś decyduje się przybrać rolę osoby, która znana jest reszcie grupy ważne, aby nie było to ośmieszające, szkodliwe i lekceważące.
Warto, aby o tych osobach wiedzieć wystarczająco dużo, aby móc utożsamić się z nimi na krótki czas.

3. Wcielenie się w postać.
Każda rola „używana” jest przez kilka minut. Mogą być tutaj pomocne pytania:
Jak dana osoba postrzega świat?
Jaką ma osobowość, jakie cechy cechy charakteru?
Jakie ma mocne strony?
Co nowego wnosi?
W jaki sposób może pomóc?

4. Działanie.
Im mocniejsze jest poczucie nowej tożsamości tym wygenerowane pomysły mogą być lepsze. W wypowiadaniu pomysłów pomaga użycie zwrotów w 3 osobie „Mój bohater…”, „Moja postać…”, „Moja osoba…”

5. Zmiana roli.
Zmiana roli może następować wiele razy z wieloma różnymi postaciami.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować w sprawie sesji coachingowych oraz warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Dominika Piórecka

Konkurs!

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 29/08/2012 at 06:47

Ogłaszamy konkurs na najlepszy żart o coachach i coachingu.

Zasady:

Żarty należy  publikować samodzielnie na FB jako komentarze pod niniejszą informacją o ogłoszeniu konkursu. Wygra osoba, której żart najbardziej polubią czytelnicy (będzie miała najwięcej zaznaczonych oznaczeń „like”).

Nagroda:

Książka o coachingu.

Termin ogłoszenia wyników i zwycięzcy:

Żarty można wpisywać na FB do 1 grudnia 2012 r. Ogłoszenie zwycięzcy nastąpi 2 grudnia 2012 r.

Nagroda zostanie przesłana zwycięzcy na adres podany przez niego do korespondencji po ogłoszeniu wyników konkursu.

Życzymy powodzenia!

Autorki

A na dobry początek żarty, które my osobiście słyszałyśmy 😉

Ze spotkania z klientem wychodzi spocony coach. Co się stało?

Coach „skradł” sesję klientowi.

I drugi:

Pyta coacha sekretarka: „Życzy sobie Pan kawę, czy herbatę?”

A coach na to: „To zależy… co pije mój klient.”

Metoda ABCDE lub Model ABC Ellisa w pracy coacha

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 29/08/2012 at 05:00

Seligman stworzył metody pomocy polegające na zmianie stylu wyjaśniania z pesymistycznego na optymistyczny. Programy te następnie były rozwijane przez Aarona T. Becka i Alberta Ellisa. W coachingu wykorzystuje się te sposoby do zmiany przekonań i określa się je jako metodę ABCDE, czasem nazywana również Modelem ABC.

Przykładowe prezentacje tej metody:

ABC2

ellis-abc-model-of-rebt3
I tak:

A odnosi się do zdarzenia (ang. Activating event).  Może to być myśl, czy zdarzenie, np. :”Szef nie poprosił mnie o wzięcie udziału w spotkaniu.” lub cel, np. : „Chcę uczestniczych w spotkaniach z szefem i jego zespołem.„.

B to przekonanie/a (ang. Belief), czy ocena zdarzenia „A”. Chodzi o takie przekonania lub przekonania, które przeszkadzają w realizacji celu, np. „Szef nie jest zainteresowany moim udziałem w spotkaniach, bo jestem beznadziejny i nie mam nic ważnego do powiedzenia.” lub wprowadzają Klienta w zły nastrój, który uniemożliwia mu działanie.

Albert Ellis podzielił przekonania na:

  • racjonalne przekonania (wspierające) – czyli te, które pomagają osiągać cele ;
  • nieracjonalne przekonania – czyli tzw. przekonania samooskarżające lub ograniczające, które przeszkadzają.

Każdy posiada przekonania zarówno jedna, jak i drugie przekonania. Różnice między ludźmi polegają na różnicach w natężeniu obu typów przekonań i pracą z przekonaniami, kiedy nie służą realizacji celu/ów.

C to konsekwencje (ang. Consequence), jakie przejawiają się zarówno w emocjach, jak i w zachowaniu. Zdaniem Ellisa racjonalne przekonania B prowadzą do zdrowych reakcji takich jak smutek, żal czy troska. W sytuacji, gdy pojawiają się nieracjonalne przekonania B prowadzi to do niezdrowych reakcji, takich jak depresja, poczucie winy, wściekłość czy strach. Przykład: „Zmienił mi się nastrój z dobrego na lekką depresję, która mnie paraliżuje i nie mogę się zająć pracą. Nie wiem co się dzieje w głowie szefa. Nie warto się starać i tak wylecę z pracy.

Kolejnym krokiem jest przejście do punktu D, który ma za zadanie rozważenie (ang. Disputing), czy przekonanie jest racjonalne, czy też irracjonalne. Zadaniem coacha jest zadanie pytań, które pozwolą mu eksplorować to przekonanie. Przykład: „Jakie są racjonalne dowody na to, co myślisz o swoim szefie? Czy są dowody, że jest to nieprawda? Jakie są alternatywne wyjaśnienia tej sytuacji i zachowania szefa?” W tym przypadku stosuje się także inne metody zmiany przekonań poprzez ich kwestionowanie i prośbę do Klienta o podanie powodów zakwestionowania tego przekonania/tych przekonań. Zdarza się też, że pojawia się odwracanie uwagi i zmiana kontekstu. Możliwe jest także nauczenie się przez Klienta dystansowania się do takich myśli.
Odwrócenie uwagi to nauka zajęcia się czymś innym, poprzez powiedzenie sobie stop i np. wyjście na krótki spacer lub do kuchni w celu zrobienia sobie herbaty. Możliwe jest także skupienie się na chwilę na jakimś obiekcie, odkładanie myśli na później, bądź po prostu napisanie sobie na kartce optymistycznej myśli, bądź zastosowanie tricku z ołówkiem, o którym było w jednym z poprzednich wpisów. Można też rozpocząć rozmowę z kimś, kogo lubimy lub po prostu zacząć wykonywać zadanie z listy oznaczone jako A. Dystansowanie się to przypomnienie sobie, że ograniczające przekonania i myśli to jedna z możliwych interpretacji rzeczywistości. O ile odwracanie jest strategią „wyłączenia” myśli, które przeszkadzają, o tyle dystansowanie jest próbą „wyciszenia” tego rodzaju dialogu wewnętrznego. Innym rozwiązaniem jest poszukanie przez Klienta zasobów i przeanalizowanie możliwości oraz jego silnych stron, które mogą się przyczynić do realizacji jego celu. Być może okazać się konieczne nauczenie się przez niego nowych umiejętności, jak nawiązywanie kontaktów interpersonalnych, czy podjęcie bardziej aktywnej działalności. Wszystko zależy od sytuacji i danego Klienta.

E to ostatni etap. Oznacza wykształcenie efektywnej (ang. effecitve) filozofii życiowej, z której wyrastać będą realistyczne i elastyczne przekonania (ang. energisation). Polega to na natychmiastowej wymianie zdań w sytuacji kiedy Klient dostrzega u siebie pesymistyczne myśli, w jakiś sposób kolidujące z myśleniem o realizacji celu. Efektem stosowania narzędzia może być także zakwestionowanie, a w konsekwencji także zmiana przekonań ograniczających. Przykład: „Teraz czuję się lepiej. Jestem znacznie radośniejszy i pełen energii. Wiem, że częściej chcę zabierać głos i prezentować swoje poglądy oraz  rozwiązania. Chcę być bardziej widoczny i aktywny.

Metoda ABCDE może być zastosowana także samodzielnie bez uczestnictwa coacha. O ile w punkcie D zastosuje się odwrócenie uwagi lub kwestionowanie poprzez znalezienie argumentów wskazujących na istnienie innych argumentów tłumaczących do zdarzenia A.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Jak wybrać coacha?

In Informacje z netu on 28/08/2012 at 13:41

Ciekawy artykuł na ten temat: http://www.hrnews.pl/CoachingArticle.aspx?id=27

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Wystarczy wybrać cel? A może dobrego coacha? ;-)

In Informacje z netu on 28/08/2012 at 13:30

Ciekawy artykuł na ten temat: http://www.forbes.pl/kariera/artykul/sekcja/rozwoj-osobisty/coaching–wystarczy-wybrac-cel,5859,1

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Metoda SCAMPER

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 28/08/2012 at 05:00

Kreatywność można rozwijać na różne sposoby jedną z metod jest tzw. SCAMPER Alexa Osborna (twórcy „Burzy mózgów”). Występuje jako narzędzie pomocnicze w Inżynierii Produktów jednak świetnie nadaje się również jako narzędzie w coachingu. Jeżeli masz cel i wiesz mniej więcej jakie kroki podjąć ku jego osiągnięciu, narzędzie to pomoże utwierdzić cie w postępowaniu i przyśpieszyć jego osiągnięcie.

S (ang. Supstitute) – Zastępowanie
Co możesz zastąpić? Jak możesz zastąpić? Czym możesz zastąpić?
Co się zmieni, jeżeli zmienisz swoje uczucia i postawy wobec celu/problemu?

C (ang. Combine) – Połączenie
Co możesz połączyć? Z czym możesz połączyć? Jakie cele połączyć, aby zmaksymalizować efekt?
Jak możesz połączyć swoje talenty i zasoby?

A (ang. Adapt) – Dostosowanie
Do jakiego innego celu możesz dopasować rozwiązanie?
Jakie inne rozwiązanie możesz dopasować do celu?
Jakie inne podobne pomysły możesz wykorzystać?

M (ang. Modify) – Modyfikowanie
Co można zmienić? Jaki element należy zmienić, aby przyśpieszyć osiągnięcie celu? Jakie umiejętności wzmocnić?

P (ang. Put to Another Use) – Wykorzystać do innych celów
Jakie są sposoby na zastosowanie danego celu? Jakie są jeszcze inne sposoby na użycie?
Jak inaczej można wykorzystać cel?

E (ang. Eliminate) – Wyeliminować
Co należy wyeliminować? Czego powinno być mniej? Co można zastąpić? Co można usunąć? Co by się stało gdyby jakiś etap opuścić?

R (ang. Reverse) – Odwrócenie
Co by się stało gdyby zacząć od innego miejsca realizację celu? Jaką kolejność można zmienić?

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować w sprawie sesji coachingowych oraz warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Dominika Piórecka

Wartości kolejny wpis

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 27/08/2012 at 05:00

Dzisiaj ciąg dalszy o wartościach oraz link do poprzedniego.

Z badań wynika, że ludzie nie chcą znać wartości, którymi się kierują w życiu. Zdarza się, że uważają je za abstrakcyjne twory, boją się tak głęboko sięgać w siebie, gdyż nigdy nie nazywali i nie określali swoich wartości. Czasem wręcz określają  temat wartości jako ich prywatną sprawę. Rozmowę na ten temat traktują równie intymnie, jak tę o seksie.

Okazuje się, że niechęć do ujawniania swojego systemu wartości ma też swoje uzasadnienie. Zdarzały się przypadki np. wśród liderów, sprzedawców bądź guru sekty, którzy znając system wartości człowieka – próbowali najpierw się do niego dopasować, aby następnie zmienić jego system wartości, a następnie  go zmanipulować. Z wartości wynika bowiem sposób zachowania.

Z drugiej strony, znając swój system wartości – człowiek nie działa „intuicyjnie” (lubię coś lub nie lubię, pasuje mi albo nie pasuje), ale lepiej nad sobą panuje i jest bardziej świadomy reakcji zarówno swoich, jak też wpływu wywieranego przez innych ludzi.

Wartości wyznawane przez człowieka mają wpływ nie tylko na jego życie, ale także na funkcjonowanie jego rodziny, czy firmy w której pracuje. Zdaniem Edwarda de Bono wartości mogą być pozytywne i negatywne. Wątek ten rozwinę w kolejnym wpisie o wartościach w następny poniedziałek.

Zdarzyło Ci się poganiać kogoś, żeby coś szybko skończył, a on w odpowiedzi mówił: „Nie lubię robić czegoś byle jak! Muszę to skończyć, ale nie zrobię tego na przysłowiowe odczep się!” Tu ujawniła się wartość tego człowieka: „jakość”. Na marginesie, pracownicy mający wysoko ustawioną w hierarchii wartość „jakość” są szalenie cenieni w firmach. Tacy ludzie nie wymagają kontroli i wykonują swoją pracę z zachowaniem najwyższych standardów.

Reasumują warto znać wartości, a najlepiej hierarchie swoich wartości. Pozwala to lepiej rozumieć, kim się jest, dokąd się zmierza, lepiej określać cele, dokonywać wyborów. Eksperci są zgodni, że system wartości buduje się w okresie dzieciństwa, a potem może ulegać zmianom. Niektórzy specjaliści jednak uważają, że fundamentalne wartości (ang. fundamental values) nie ulegają zmianom.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Złagodzić stres

In Informacje z netu on 24/08/2012 at 12:00

Oto link do prostego sposobu na złagodzenie stresu.

Dodatkowo film z jednym z możliwych rozwiązań. 🙂

Autorka wpisu: Dominika Piórecka

Jak wpływa na nas stres?

In Informacje z netu on 24/08/2012 at 09:15

Czy kiedyś mieliście wrażenie, że ludzie którzy wiodą spokojne życie – wyglądają młodziej? Okazuje się, że badania potwierdzają tę tezę. Szczególnie podartne na procesy starzenia są matki opiekujące się przewlekle chorymi dziećmi.

Okazuje się, że faktyczny wiek (w odróżneniu do biologicznego) u osób poddanych silnemu natężeniu stresu wydłuża się od 9 do 17 lat. Zatem osoba mająca 30 lat poddana długoterminowemu stresowi może w rzeczywistości być 47 – latkiem.

W jednym z wpisów kilka sposobów, jak radzić sobie ze stresem. Tyle, że to mogą być metody dobre w krótkim okresie czasu. W długim okresie zdecydowanie lepsze będzie przeanalizowanie swoich stref życia z użyciem chociażby Koła życia lub skorzystanie z pomocy specjalistów.

Źródło badań: D. Cervone, L.A. Pervin, Osobowość, Wyd. UJ, Kraków 2011, s. 367-368

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

%d blogerów lubi to: