coaching4smart

Czym jest coaching?

W kilku słowach…

Coaching to rozwijanie i uwalnianie potencjału śpiącego w człowieku oraz osiąganie celów założonych przez Klienta. Za wyniki pracy z coachem odpowiedzialny jest Klient. Coach nie ocenia wypowiedzi Klienta, ale mu towarzyszy. To Klient ma potencjał i sam decyduje, jaką chce wybrać drogę.

Coach poprzez używanie określonej struktury (modelu coachingowego) i zadawanie pytań, ćwiczenia, opowiadania i bajki prowokuje Klienta do kreatywnego myślenia oraz poszukiwania rozwiązań dla swoich problemów. Pytania są zadawane w trakcie sesji coachingowej, która trwa zwykle od pół godziny do godziny. Zdarza się, że ćwiczenia oraz bajki są również elementami pracy domowej. Cały proces coachingowy trwa zwykle od 3 do 6 miesięcy. Spotkania odbywają się raz w tygodniu.

Czy to działa? Tak. Dobrze zadana seria pytań, np. Co chcesz zmienić?, Jaka to zmiana?, Co dla Ciebie jest ważne w tej sytuacji?, Jak to zrobić?, itp. powoduje zmianę. Zresztą nie tylko pytania wpływają na zmianę, także m.in. odzwierciedlenia, czy kluczowe słowa Klienta oraz umiejętność coacha do wejścia w pozycję coacha.

Czy można wykonać sobie autocoaching? Można, ale zwykle nie udaje się zadać pytań spoza strefy komfortu Klienta. Czasem nie zadaje się też pytań najistotniejszych. Do tego potrzebna jest druga osoba, która ma wiedzę i umiejętności w zakresie sposobu zadawania pytań oraz obserwacji reakcji Klienta. Efekty rozmowy coachingowej są wielokrotnie bardziej efektywne, niż autocoachingu. Dlatego nawet coachowie, szukają dla siebie coachów, bo to po prostu przynosi wymierne efekty. 🙂

Czym jest coaching? Świetnie to ujął T. Roszak:

Spotykamy się jako nieznajomi, każdy niesie w sobie tajemnicę. Nie odgadnę kim jesteś, może nigdy Cię nie poznam. Ufam jednak, że jesteś kimś, kogo sam stworzyłeś, że posiadasz piękno i głębię, które są największymi skarbami Ziemi. Składam Ci więc obietnicę: nie narzucę Ci żadnej maski ale zaproszę abyś stał się sobą, bez lęku i wstydu. Otworzę dla Ciebie miejsce w świecie i pomogę je wypełnić autentycznym powołaniem. Będę Ci wierny tak długo, jak długo trwać będzie Twoje poszukiwanie.

Szczegółowa definicja coachingu.
Porównanie pomiędzy psychoterapią, a coachingiem
.

Dlaczego coaching?

W naszym rozumieniu celem coachingu jest zwiększeniem efektywności człowieka, w sytuacji gdy tradycyjne metody przestają być skuteczne. Coaching jest procesem, w którym poprzez wsparcie i wzmocnienie, Klient osiąga sukces. W trakcie procesu coachingowego, dzięki świadomie stosowanym przez coacha narzędziom, Klient znajduje skuteczne rozwiązania i strategie działania.

Coaching w Polsce, może poza światem wielkich korporacji i top managementu, zaczyna zyskiwać popularność. Coraz częściej spotykamy się z pojęciem coach, coaching, cel, czy sesja coachingowa.  Coaching nie jest leczeniem, psychoterapią, przyjemnością lub psychologicznym wsparciem Klienta. Coaching koncentruje się na teraźniejszości i przyszłości, choć bywa, że sięga także do zasobów z przeszłości. W trakcie procesu coachingowego coach jest partnerem wspomagającym Klienta w osiąganiu celu.

Istotą coachingu jest jednak wspieranie Klienta w osiąganiu jego celów bez robienia za niego oraz bez mówienia mu, w jaki sposób, gdzie, z kim, itp. powinien to zrobić. Coach nie daje gotowych rozwiązań (jak to się dzieje w przypadku doradztwa, poradnictwa, trenerstwa, czy mentoringu), ale wierzy, że Klient z natury jest mądry, twórczy i zdolny do wprowadzania zmian w swoim życiu. Zadaniem coacha jest jedynie przygotowanie Klienta do procesu zmiany oraz przeprowadzenie go przez nią.

Coaching zwykle jest bodźcem do działania poprzez swoją regularność, strukturę oraz stosowaną metodologię i podejście. W okresie trwania procesu coachingowego Klient poszerza swoją świadomość, określa m.in. co jest dla niego ważne, jakie wartości wpływają na jego życiowe wybory oraz jakie ograniczenia uniemożliwiają mu podejmowanie działań. Dzięki coachingowi Klient odnajduje możliwości i nowe rozwiązania. Coaching powoduje, że Klient bardziej świadomie wykorzystuje mocne strony, możliwości i naturalne zdolności, przez co staje się bardziej kreatywny i staje się bardziej zmotywowany. Coaching skierowany jest do zdrowych i pełnoletnich osób.

Historia coachingu

Słowo coaching pochodzi najprawdopodobniej od angielskiego słowa coach (tłum. powóz, kareta, autokar, korepetytor, trener, ale też udzielać korepetycji, uczyć, trenować).  Z kolei słowo coach ma pochodzić od francuskiego słowa coche, które oznacza przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Słowo francuskie zaś podobno notuje swój początek od węgierskiego miasteczka Kòcs, gdzie skonstruowano pierwszy powóz w XVI w. Od tego pojazdu pojawiało się później podobne określenie na woźnicę a także powstał czasownik, który nazywał zajęcie przewożenia ludzi – coachingiem.  Z biegiem lat coachem zaczęło określać nauczyciela przygotowującego dzieci i młodzież do egzaminów, a w XIX w. trenerów przygotowujących studentów do zawodów sportowych.

David Clutterbuck wiąże pochodzenie słowa coach z coax, oznaczającego namówienie, nakłonienie kogoś do czegoś. Jego zdaniem odpowiada to perswazyjnemu charakterowi rozmowy coachingowej.

Współcześnie rozumienie pojęcia coaching sformułował Tim Gallwey, który opisał swoje doświadczenia z trenowaniem ludzi w książce The Inner Game of Tenis. W biznesie coaching po raz pierwszy użył je uczeń Gallweya, Sir John Whitmore. W 1992 r. na Coach University powołał pierwszą szkołę coachingu, jej założyciel był Thomas Leonard. Leonard zaadoptował też słowo coach do określenia tego typu profesji. Podejście m.in. Roberta Diltsa, czy Martina Atkinsona pogłębiło znaczenie coachingu o nadanie znaczenia także procesowi coachingowego, gdzie ważny jest nie tylko cel, lecz także rozwój, który dokonuje się w trakcie jego realizacji.

Reasumując, ponieważ zmiana wiąże się z przemieszczaniem z jednego miejsca w drugie, stąd zajęcie „przewożenia” ludzi nazwano coachingiem. Coach pomaga dotrzeć Klientowi z punktu (A), w którym obecnie się znajduje, do punktu, w którym chce się znaleźć (B), tak aby wszystkie decyzje i działania po drodze podejmował w zgodzie ze swoimi wartościami.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: