coaching4smart

Pozycja coacha

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 04/01/2016 at 05:00

Dla mnie to zaczyna być naprawdę fantastyczny temat. Zastanawiam się, jakim można być coachem, żeby transformacja klienta następowała na najwyższym, możliwym dla niego poziomie.

Dzisiaj sądzę, że aby coach mógł pomóc klientowi w trakcie sesji coachingowej powinien zejść mu z przysłowiowej drogi i być obok. Coach powinien wyłączyć swoją własną mapę i wejść w mapę klienta. Chodzi o to, aby na niego nie wpływał w żaden sposób, ale mu towarzyszył. Tańczył z klientem. To pozycja neutralna, zdystansowana i nieoceniająca, dzięki czemu klient może zrelaksować się i poszukać swoich najważniejszych pytań oraz najlepszych rozwiązań w danej chwili.  To budowanie świadomości z perspektywy całego systemu (szerszego kontekstu). To budowa zaufania na takim poziomie, na którym pojawia się bezmiar możliwości, celów, obaw, pragnień i to tu i teraz. Ale przy tym wszystkim jest jakieś głębokie pozwolenie na ujawnienie siebie, na patrzenie na świat i siebie z różnych perspektyw. Zastanowienie się, gdzie klient jest, a gdzie chce naprawdę być.

Chodzi też o taką obecność, żeby coach potrafił odłożyć na bok swoje osobiste opinie, osądy, preferencje, oceny i własne ego. Żeby potrafił sam zwrócić się z prośbą do siebie o taką postawę coacha i uzyskał od siebie zgodę. Aby coach nie był zajęty własnymi myślami, osądami, ocenami, radami, ale był w sytuacji wynikającej z sesji coachingowej. To także umiejętność coacha do zarządzania czasem, postępami i wielowymiarowa umiejętność skupienia uwagi zarówno na kliencie, ale też na tym co on mówi, robi, jak pracuje, co wyraża jego ciało, itd. Także głęboka wiara w zasoby klienta i umiejętność wyboru najlepszej dla niego w tym momencie decyzji.

To też umiejętność, a może talent do wyboru tych elementów, które najsilniej działają na klienta. Czasem jest to co słyszy coach, czasem to co widzi, czuje, a czasem chodzi o zmianę tempa oddechu, tempr głosu, itp. To też praktykowana uważność.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: