coaching4smart

Pojęcie tzw. głupich pytań

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 23/11/2015 at 05:00

Ostatnio zapytał mnie coach, jak zadać pytanie, żeby klientowi spadły buty. Hm… Nie doświadczyłam jeszcze sytuacji, że w mojej obecności, po moich pytaniach, spadły buty klientowi, ale zdarza się dość często, że klient mówi, że dziękuje, bo znalazł już rozwiązanie lub zapada dłuższa chwila ciszy, po której klient jest trochę odmieniony. 😉

W coachingu stosowanie mocnych pytań jest ważną umiejętnością coacha. Mocne pytania to szczególny rodzaj pytań, po których zapada w trakcie sesji cisza, albo rozmówca odnajduje zupełnie inne rozwiązanie, niż wcześniej się spodziewał.

Co ciekawe takie pytania wcale nie muszą być szczególnie wymyślne i skomplikowane. Powiedziałabym, że im prostsze, tym lepsze. Zamiast kombinować, analizować, wymyślać, często najlepsze są zwykle tzw. głupie pytania, których nie jest w stanie odkryć wewnętrzny radar klienta, a przez to mają one niezwykłą moc. Tak też bywa w życiu, że najlepsze są proste pytania i proste rozwiązania.

Przykłady prostych pytań:

Czego chcesz zamiast?

Po czym poznasz, że to masz?

Co w tym jest dla Ciebie najważniejsze?

I co dalej?

I co jeszcze?

Jak inaczej … np. można to zrobić?

Kto jeszcze … np. może to zrobić?

Jak lepiej …np. można to zrobić?

Który … np. krok chcesz wybrać?

Co chcesz zacząć/skończyć?

I co teraz?

Kiedy … np. to zrobisz?

Czego się nauczyłeś?

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

 

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: