coaching4smart

Uważność

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 12/10/2015 at 05:00

Ostatnio byłam na szkoleniu z uważności, na którym dowiedziałam się, że nasz umysł jest jak wahadło i wychyla się zwykle między działaniem, a osądzaniem. Pomiędzy jest przestrzeń, którą można nazwać pozytywną świadomością.

Zapraszam Cię dzisiaj do ćwiczenia, żeby spróbować na chwilę uważności.

Usiądź wygodnie, oddychaj głęboko i popatrz na otaczający Cię świat. Tylko patrz. Wyłącz dialog wewnętrzny i tylko patrz. Nie nazywaj tego, co widzisz. Niech myśli ucichną. Popatrz na to, co jest wokół Ciebie, potem w pokoju, a potem zajrzyj na zewnątrz. Daj sobie na to doświadczenie 1-3 minut.

Kiedy skończysz, zamknij oczy i zacznij słuchać. Bez nazywania dźwięków. Najpierw wsłuchaj się w najbliższe dźwięki, może w Twoim ciele, a potem posłuchaj, co jeszcze słychać w pokoju. Może innych ludzi. Usłysz tony, głośność, itd. Aż na końcu usłysz dźwięki za oknem i zacznij je „obserwować” z użyciem słuchu. Jeżeli okno jest zamknięte, usłysz ciszę. Daj sobie na to doświadczenie 1-3 minut.

Teraz z zamkniętymi oczami i nie słuchając, poczuj swoje ciało. Następnie rozszerz czucie na ludzi wokół, na miejsce, na kolory. Następnie poczuj to, co dzieje się za oknem i dalej w świecie. Daj sobie na to doświadczenie 1-3 minut.

Kiedy będziesz gotowy/a zanurz się jeszcze głębiej i zacznij obserwować myśli i emocje, które przechodzą bez nazywania ich, bez wikłania się w nie. Pozwól im płynąć. Nie wchodź w gonitwę myśli w Twojej głowie, ale skoncentruj się na oddechu. Oddychaj głęboko i zauważ jak wykonujesz wdech i wydech. Daj sobie na to doświadczenie 1-3 minut.

Czas na podsumowanie: Co ważnego odkryłeś/aś? Co to dla Ciebie znaczny?

Uważność można praktykować każdego dnia. Dając sobie oddech od tysiąca codziennych spraw. Można uważnie i świadomie chodzić, patrzeć, słuchać, modlić się, tańczyć, uprawiać sport, jeść (smakować), itp., a nawet wykonywać obowiązki.

Moim sposobem jest uważne obserwowanie lub po prostu patrzenie, bez nazywania i oceniania. Jest też czytanie książek, kiedy odsuwam inne myśli i skupiam się jedynie na tej czynności oraz modlitwa. Bywa, że jest to też praca w ogrodzie oraz jazda na rowerze. Te umiejętności coraz częściej stosuję też w pracy, kiedy skupiam się tylko na jednej czynności, czy działaniu.

Jest wiele sposobów na uważność. Każdy może znaleźć własny sposób, aby móc oczyścić umysł i zyskać równowagę. Pozwala to skupić się potem na tych działaniach, które są dla nas osobiście najbardziej wartościowe.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

 

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: