coaching4smart

Model 4 – uszu (kwadrat komunikacji Schulz von Thuna)

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 15/06/2015 at 05:00

Friedemann Schulz von Thun na postawie własnych doświadczeń i badań stworzył model komunikacji, który składa się z czworga uszu. Założenie tej techniki jest takie, że wypowiedź jest generowana przez człowieka na czterech płaszczyznach. Są to:

  1. zawartość rzeczowa wypowiedzi (fakty, dane, daty, itp.). Na pierwszy rzut oka wydaje się, że słuchanie tym „uchem” jest najlepszym rozwiązaniem, by prawidłowo zrozumieć wypowiedzi, które są do nas skierowane. Ale czy na pewno? Co się dzieje, kiedy nasłuchujesz jedynie faktów? Co czujesz, kiedy Twój rozmówca koncentruje się tylko na wiedzy, danych, faktach i rozwiązaniach?
  2. stosunek do odbiorcy (relacja z odbiorcą), który pokazuje co o nim myśli i jaka jest „jakość” ich relacji. To dość wrażliwe „ucho” zwłaszcza w relacjach małżeńskich. Co się dzieje, kiedy mąż zapyta: Co to jest to zielone na obiad? Zdarza się, że żona która słucha tym właśnie uchem odpowie: Jeżeli nie chcesz, to nie musisz jeść! Co by się stało, gdyby żona usłyszała ten komunikat np. „uchem” faktów?
  3. ujawnienie siebie (przekazanie informacji o sobie: motywacja, przekonania, wartości, emocje, itp., czyli pokazanie naszej osobowości i stosunku do rzeczywistości). Bywa, że w tym obszarze pojawia się krytycyzm, który w rzeczywistości może ujawniać naruszone np. wartości nadawcy. Komunikaty na tej płaszczyźnie odebranie osobiście przez odbiorcę mogą spowodować zerwanie relacji, gdy tymczasem nadawca chce zostać lepiej poznany i zrozumiany. Zastanówmy się: Po co w ten sposób komunikuje się nadawca? Co jest dla niego ważne? Co zyskuje odbiorca, kiedy słyszy wartości i przekonania nadawcy?
  4. apel (prośby, oczekiwania, instrukcje lub życzenia skierowane do odbiorcy). Zdarza się, że ludzie, którzy lubią słuchać tym „uchem” wychwytują tylko żądania i potrzeby wyrażane przez innych pod swoim adresem. Mogą się pojawić emocje związane z żądaniem drugiej osoby i chęć zerwania relacji. Jak zatem słuchać tym „uchem” próśb i oczekiwać innych wobec nas? ear

Źródło.

Każda z tych płaszczyzn jest jednakowo ważna.

Zwykle jedna z płaszczyzn jest preferowana i lepiej wykształcona, niż inne i w oparciu o to „ucho” odbiorca interpretuje przekaz.

Zwykle komunikat jest podawany jasno, na jednej z płaszczyzn. Niestety zdarza się, że komunikacja odbywa się w sposób niejawny, co zmusza odbiorcę do „czytania między wierszami” i sprzyja nieporozumieniom, a nawet wywołuje konflikty. Dlatego tak ważne jest precyzyjne, jasne i proste wyrażanie swoich myśli, bo każda niejasność i nieścisłość wywoła wrażenie niespójności oraz może być opacznie usłyszana.

Warto pytać, bo w ten sposób można jednoznacznie zakwalifikować komunikat odbiorcy do właściwej płaszczyzny komunikacji i móc precyzyjnie odpowiedzieć na przekaz nadawcy.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: