coaching4smart

Opowieść o Śwetaketu

In Anegdoty on 01/05/2015 at 05:00

Przeczytaj proszę opowieść, a następnie pisemnie odpowiedz na parę pytań (mogą to być odręczne notatki). Sądzę, że zajmie Ci to ok. 5 minut.
A zatem…

Kiedy Śwetaketu miał dwanaście lat, posłano go do nauczyciela, u którego studiował do dwudziestego czwartego roku życia. Nauczywszy się całych Wed, powrócił do domu bardzo zarozumiały. Sądząc, że został w pełni wykształcony, był bardzo skory do krytykowania innych. Jego ojciec rzekł do niego:
 
– Śwetaketu, moje dziecko, ty, który jesteś tak pełen wiedzy i tak bardzo skory do krytykowania innych, czy zapytałeś o tę wiedzę, dzięki której słyszymy to, co niesłyszalne, dzięki której spostrzegamy to, czego nie można spostrzec, i  poznajemy to, czego nie można poznać?
– Cóż to za wiedza, panie? – zapytał Śwetaketu.
Jego ojciec odpowiedział:
– Tak jak poznając jedną grudkę gliny poznajemy wszystko, co z gliny jest zrobione, przy czym to wszystko różni się między sobą tylko nazwą, gdyż naprawdę jest przecież gliną, tak też, moje dziecko, jest z tą wiedzą, o której wspomniałem: Gdy ją posiadamy, znamy wszystko.
– Ale moi czcigodni nauczyciele zapewne nie posiadali tej wiedzy, gdyby bowiem posiadali ją, to by mi ją przekazali. A  zatem, panie, użycz mi tej wiedzy.
– Niech tak będzie – rzekł ojciec. (…) – Przynieś mi owoc drzewa nyagrodha.
– Oto on, panie.
– Rozłam go.
– Oto rozłamałem go, panie.
– Cóż w nim widzisz?
– Nieco ziaren, panie, niezwykle małych.
– Rozłam jedno z nich.
– Rozłamałem je, panie.
– Cóż w nim widzisz?
– Nic w nim nie widzę.
Ojciec rzekł:
– Synu mój, w tej subtelnej istocie, której tam nie spostrzegasz, w samej tej istocie tkwi byt ogromnego drzewa nyagrodha. W tym, co jest tą subtelną istotą, ma swą jaźń wszystko, co istnieje. A to jest Prawdą, to jest Jaźnią, i ty jesteś Tym, o Śwetaketu.
 
Źródło: Z Upaniszady Czandogja.

I teraz pytania:

Co czujesz po przeczytaniu?

Jaka jeszcze mądrość płynie dla Ciebie z tej opowieści?

Co chcesz z tej opowieści wziąć dla siebie?

Co Ci to daje?

Co chcesz z tym zrobić?

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Skomentuj

