coaching4smart

Na jakim jesteś etapie projektu?

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 13/04/2015 at 05:00

Każdy w swoim życiu realizował jakiś projekt. Jednym z ważniejszych naszych projektów jest ten związany z życiem, składający się z tysięcy podprojektów.

Zwykle każdy z podprojektów ma swój początek, koniec i fazę środkową. Są projekty, które sami zaczęliśmy, takie do których się włączyliśmy, zmodyfikowaliśmy je, ale też takie które zostały nam polecone do wykonania. Można wyróżnić projekty złożone, proste, krótkoterminowe, długoterminowe, itp. Przykłady projektów: budowa domu, zakup mieszkania, urządzenie mieszkania, wychowanie dziecka, zdobycie wykształcenia, przygotowania do świąt, itd. Każdy inaczej to trochę interpretuje. Czasem nawet chęć schudnięcia, o ile jest to poważne zadanie – może być projektem. 😉

Jak pokazuje doświadczenie są osoby, które są znakomite w rozpoczynaniu projektu, inne w jego wymyślaniu, bywa że w obszarze wdrażania, a są też takie którym wyjątkowo łatwo przychodzi zamykanie i ich kończenie. Są ludzie, którzy mogą bez końca wykonywać jedną czynność, ale też tacy którzy ciągle modyfikują i eksperymentują, np. kilkanaście razy gotują potrawę, aż osiągną w tym zakresie poziom mistrzowski. Zdarzają się projekty, które po zwizualizowaniu – nie mają najmniejszej wartości i kończą swój bieg, np. chcę jechać z wizytą, ale samo wyobrażenie sobie w zupełności wystarczy i zamyka się projekt po wykonaniu telefonu i godzinnej rozmowie. Są też takie, które pozostają w fazie marzeń i takie też chcemy, żeby pozostały.

Jest wiele sposobów pracy z projektami: Burza mózgów, Linia czasu, Strategia Walta Disney’a, Strategia Kurta Vonneguta, itp. Wszystkie te metody można znaleźć w naszym spisie treści.

Co jednak jest najważniejsze w coachingu w pracy z projektami? Moim zdaniem poznanie swoich mocnych i słabych stron, poznanie sensu oraz wartości działania i co najważniejsze określenie, na jakim etapie projektu jesteśmy. To zwykle bywa kluczowa informacja. Zdarza się, że ludzie zajmują się sprawami, które dawno już znalazły swój finał i należą do przeszłości. Bywa, że wykonują jakieś działanie, ale nie jest w ich obszarze zainteresowania, bo nie daje ono im ani satysfakcji, ani nie uczą się przez to niczego dla nich wartościowego. Czasem projekt nie ma końca i marnuje tylko zasoby oraz nie daje spełnienia.

Zachęcam dzisiaj w ramach autocoachingu do przyjrzenia się projektom, w których bierzesz udział i znalezienia odpowiedzi do każdego z nich na kilka przykładowych pytań. Można je wypisać np. na linii czasu lub zapisać w postaci zadań tygodniowych, miesięcznych, na najbliższy rok i 3 lata. Będą się zapewne różnić stopniem szczegółowości. Można je podzielić dodatkowo na zawodowe, osobiste, rozwojowe, itp. i zobaczyć, jak się łączą, wyłączają, przeplatają, itd.

A zatem zapisz wszystkie zadania, którymi zajmujesz się w tej chwili. Może to mieć na początek np. formę planu działania na tydzień, miesiąc, rok. Po wypisaniu tego, co masz do zrobienia, odpowiedz na poniższe pytania w odniesieniu do każdego zadania:

1. Będąc wobec wobec siebie szczerzy, na jakim etapie tego projektu jesteś?

2. Po czym poznajesz, że to jest ten etap?

3. Dokąd chcesz iść, gdzie jest koniec? Po czym poznasz, że ten projekt osiągnął swój rezultat? Kiedy to będzie?

4. Jak się zmieni rzeczywistość, kiedy ten projekt się zakończy?

5. Jaki jest najlepszy rezultat tego projektu dla Ciebie?

6. Gdy stoisz na obecnym etapie, jaką wiedzę ujawnia Ci Twój nieświadomy umysł?

7. Jaka płynie dla Ciebie wartość z bycia w tym projekcie, a jaka z jego zakończenia?

8. Gdybyś miał ułożyć swoje projekty według kryterium ważności dla Ciebie, Twoich bliskich, otoczenia oraz całego Twojego życia, to gdzie on by się znalazł?

9. Co chcesz zrobić z wiedzą, która aktualnie się ujawniła?

10. Jaki będzie Twój pierwszy krok?

Tylko zajmowanie się wartościowymi z naszego punktu widzenia projektami nadaje życiu sens i spełnienie. Warto kierować energię tam, gdzie tego naprawdę chcemy, a nie kręcić się w kółko.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: