coaching4smart

Cel w coachingu

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 30/03/2015 at 05:00

Każde szkolenie o coachingu zaczyna się od wyjaśnienia, a potem nabycia umiejętności definiowana celu w coachingu.

Zwykle ustala się cel długoterminowy na cały proces oraz cele krótkoterminowe na poszczególne sesje. Niemal wszystkie szkoły stosują cel SMARTER ( z ang. od pierwszych liter:  S – Specific and clear (specyficzny, konkretny, jasny), M – Measurable (mierzalny), A -Attainable (osiągalny), R- Relevant (istotny), T – Time-bound (osadzony w czasie, określony czas), E – Exciting (ekscytujący), R – Recorded ( zapisany)) lub jakąś jego odmianę.

Zauważyłam, że są generalne trzy podejścia do celu w coachingu. Niektórzy coachowie zajmują się analizą celów pod kontem osobowościowym Klienta i jego możliwości realizacji celu w coachingu (np. Koło umiejętności, czy kompetencji jest elementem celu.). Inni koncentrują się na celu i poszukiwaniu motywacji wewnętrznej (np. Co zyskasz, kiedy osiągniesz ten cel?), a jeszcze inni coachowie koncentrują się na celu i wywoływanych przez niego emocjach (np. Jakie emocje wywołuje u Ciebie ten cel?, Co mówi Ci o celu Twoje serce?).

Tak naprawdę każdy z powyższych sposób jest bardziej lub mniej świadomie realizowany przez coachów. Zakłada się, że ważny dla Klienta cel jest powiązany z działaniami Klientami, jest ważny dla niego i przez to jest realizowany.

Cel powinien być możliwy do osiągnięcia, mieć wartość, jasną wizję zmiany pomiędzy stanem obecnym i pożądanym,  wywoływać pozytywne emocje, być użyteczny. Warto, aby pojawiły się mierniki postępu, aby cel był powiązany z planem działania, itp.

Czy jednak to wystarczy? Wydaje się, że aby cel został zrealizowany wymagane jest po pierwsze i najważniejsze, żeby Klient chciał tej zmiany i wziął za nią odpowiedzialność! Warto, aby cel był osadzony w pewnym otoczeniu, mapie Klienta.

Z drugiej strony coach powinien też ustalić sobie cel na taką sesję. Należy do nich plan na sesję, czyli stan coacha, jego odpowiedzialność za proces, ale też gotowość że być może konieczne będzie porzucenie przez Klienta celu, czy jego skorygowanie. Ważne jest także, żeby skupić się na celach, pomimo pojawiających się przeszkód.

Czasem Klient skupia się na jednym celu, bywa że jest to zbiór celów. Czasem ten cel (na początku sesji) jest pewną jedynie mglistą opowieścią. Niekiedy cel nie jest precyzyjny, ale raczej ma charakter ogólny i jest raczej przekonaniem, a nie prawdziwym celem. Warto zatem posegregować cele na bliższe (ważniejsze) i te mniej istotne lub odległe. Zbadać, jak cele bliższe odnoszą się do celów dalekich. Taka relacja daje szansę na zbadanie celu w kontekście planów Klienta, możliwość wymyślenia planu alternatywnego, ale też sprawowania kontroli nad zmianą. Zdaniem niektórych coachów dobry plan to taki, który Klient potrafi opisać w jednym pozytywnym zdaniu, jest dla niego wartościowy i ma wysoki priorytet.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: