coaching4smart

Dobry coach. Kto to taki?

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 02/02/2015 at 05:00

Kiedyś przeczytałam takie zdanie: „Zanim będziesz się starał kogoś przekonać, przekonaj się, że sam jesteś przekonany; jeżeli nie możesz siebie przekonać, przestań przekonywać innych. Autorem tych słów jest Marian Miziołek, jedyny w Polsce biegły specjalista do spraw ubezpieczeń na życie z ponad pięćdziesięcioletnim stażem zawodowym. Był agentem ubezpieczeniowym w Canada Life i już w pierwszym roku pracy zakwalifikował się do elitarnego Klubu Milionerów. Przeszedł wszystkie szczeble zawodowej kariery. Był agentem, dyrektorem oddziału, dyrektorem regionalnego, wiceprezesem, pierwszym wiceprezesem Canada Life. W latach 1991-1998 był prezesem Commercial Union w Polsce.

Wydaje mi się, że dobry coach wierzy w to, co robi. Sam stosuje metody i narzędzia coachingowe w swoim życiu. Jest żywą wizytówką, że to co robi i w jaki sposób żyje jest zgodne z tym, w co wierzy. Nie można skutecznie prowadzić coachingów, jeżeli nie wierzy się w to, co się robi. Jeżeli pojawiają się wątpliwości u coacha, to tak też postrzegają coacha jego Klienci. Na pewno powinien być etyczny, dyskretny, profesjonalny w tym co robi, ale też wrażliwy (nie mylić przewrażliwiony) i empatyczny. Warto żeby był odpowiedzialny za proces i za to, co dzieje się podczas sesji. Nie zostawiał „otwartego” Klienta po sesji.

Bardzo dobre zestawienie pożądanych cech znalazłam na jednym z forów:

„Dobry coach to dla mnie:
1. Ktoś, kto ma wystarczającą wiedzę z zakresu coachingu (zdobytą na porządnym kursie lub studiach) plus dodatkową wiedzę zdobywaną na różnych szkoleniach z podobnego zakresu (bo dzięki temu ciągle się update’uje 🙂
2. Ktoś, kto jest praktykiem w zakresie pracy z drugim człowiekiem. Mam kiepskie doświadczenie z psychologami, którzy wprawdzie mieli sporą wiedzę, ale […też] zupełny brak umiejętności interpersonalnych, nie mówiąc już o umiejętnościach pomagania innym.
3. Ktoś, kto jest elastyczny i nastawiony na permanentny rozwój. Dobry coach rozwija się nieustannie, aby móc być wciąż lepszym człowiekiem – tak dla siebie jak i dla klienta.
4. Ktoś, kto jest spójny – żyje tym, co mówi. Coaching powinien być stylem życia coacha.
5. Ktoś, kto jest etyczny i kieruje się w życiu pewnymi zasadami oraz jest skoncentrowany na dobru klienta.
6. Ktoś, kto ma doświadczenie, nie tylko w dziedzinie coachingu, ale również w rozmaitych dziedzinach życia, o które coaching może zahaczać.
7. Ktoś, kto […] ma predyspozycje i jest pasjonatem swojej pracy – a nie dlatego, że szef mianował go „coachem”, żeby zrobić coś z pracownikami.” *

Jest wiele cech, którymi powinien się wykazać dobry coach. Dla różnych Klientów, co innego będzie oznaczać pojęcie: „dobra cecha i metoda coachingowa”. Jedni preferować będą coaching prowokatywny, inni behawioralny, jeszcze inni skupią się na swojej duchowości. Jak wybrać dobrego dla siebie coacha? Moim zdaniem po prostu umówić się na sesję próbną, która jest zwykle bezpłatna. Czasem są to dwie lub trzy sesje. Można wtedy sprawdzić, czy coach dba o proces i słucha oraz słyszy Klienta. Można dowiedzieć się czy pojawia się „chemia” (Klient dobrze się czuje w towarzystwie coacha) i zweryfikować rekomendacje oraz profesjonalne przygotowanie coacha. To bardzo ważne, żeby znaleźć coacha, z którym Klient będzie mógł zbudować atmosferę zaufania, szczerości i otwartości. Jeżeli to wszystko się nie stanie, „mózgi gadzie” Klienta i coacha będą rzucać kłody pod nogi.

Dobrego coacha poznaje się po rozmowie, dawaniu przestrzeni Klientowi, wydobywaniu jego pragnień, potrzeb i poszerzeniu możliwości działania oraz dostępnych wyborów, rozwijaniu zasobów i kreatywności. Zawsze jednak ostateczna decyzja, co do podjęcia działania, dokonania zmian i wzięcia za nie odpowiedzialności spoczywa na Kliencie. W myśl przysłowia: „Można doprowadzić konia do wodopoju, ale nie można go zmusić, żeby się napił”.

Polecam jeszcze ciekawy artykuł na ten temat z sieci.

Zapraszam też do dyskusji. Jak myślicie: Po czym poznać dobrego coacha?

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

* Źródło.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: