coaching4smart

Stan coacha w coachingu

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 08/12/2014 at 05:00

Bardzo ważnym elementem sesji coachingowej jest stan coacha. Trzeba to powiedzieć jasno i wyraźnie. Stan coacha może służyć albo przeszkadzać w procesie coachingowym.

Zwykle bardzo mało czasu poświęca się temu ważnemu elementowi procesu coachingowego. Niestety zdarza się, że pojawiają się opinie „doświadczonych” coachów, że ten stan trzeba sobie wyćwiczyć, że jest to ważny element i że każdy musi wypracować na to swój sposób, itp. Takie słowo wstępne, a potem brak teorii, technik, czy zwykłych przykładów popartych solidną wiedzą. Przypomina mi to sytuacje z lekcji WF w szkole podstawowej, kiedy konieczne było zastępstwo nauczyciela o innej specjalności. U mnie się to nazywało: Zajęcia na macie, czyli macie piłkę to sobie pogracie. 

Pierwszym elementem w pracy coacha jest jego nastawienie. Moim zdaniem coach powinien mieć świadomość, że umówił się na spotkanie z kimś niezwykłym, czyli z drugim człowiekiem. Wypada się zatem zachować tak, jakby szedł na wyjątkową sesję. Warto też się do takiego spotkania solidnie przygotować.  Coach powinien pokazać, że jest gotowy doświadczać i zrozumieć świat Klienta. Ważne jest, żeby potrafił spojrzeć oczami Klienta, ale też z pozycji niezależnego obserwatora, który widzi sprawy z szerszej perspektywy.

Stan coacha niektórzy opisują według trzypoziomowego modelu, na który składają się warstwy:

  • fizjologiczna, którą jest komfort fizyczny (chodzi o kondycję fizyczną i psychiczną, otoczenie, notatki, akcesoria i materiały niezbędne w trakcie sesji coachingowej, itp.),
  • emocjonalna, którą jest komfort emocjonalny (stan emocjonalny, który sprzyja otwartości i wejściu w relację),
  • mentalna, którą jest komfort intelektualny (przygotowanie intelektualne, które sprzyja kreatywnemu myśleniu).

Kiedy stan coacha jest dobry, staje się on narzędziem bądź lustrem, czyli pojawia się flow (tłum. przepływ). Klient ma przestrzeń, otwartość, akceptację i wsparcie od coacha. Stan fizyczny coacha ma w tym momencie bardzo duży wpływ na proces. Ostatnio miałam złamaną nogę i zauważyłam, że miało to istotny wpływ na moje działania. Ból i ograniczenia w poruszaniu się, czy troska o własne bezpieczeństwo były dla mnie równie ważne, co Klient. Bez zadbania o własny komfort i kondycję, proces staje się trudny do przeprowadzenia i może mieć negatywny wpływ na Klienta. Stan emocjonalny coacha ma też kluczowe znaczenie. Negatywne nastawienie coacha, chęć naciskania na zmianę, czy znalezienie rozwiązania, bądź własne nierozwiązane problemy coacha, dialog wewnętrzny, itp. mają bezwzględnie zły wpływ zarówno na Klienta, jak też przebieg procesu coachingowego. I na koniec: kondycja mentalna. Chodzi głównie o umiejętności coacha do przeprowadzenia procesu coachingowego, świadomość i umiejętność używania narzędzi, ale też wiedza jak nawiązać i podtrzymać kontakt, jak używać głosu, jak słuchać, jak przebiega proces nauki, dynamiki grupy/procesu, czy co zrobić, żeby Klient mógł kreatywnie podchodzić do własnych celów. Chodzi też o mentalne przygotowanie coacha do procesu, w tym poddawanie się procesowi mentoringu, czy superwizji (kiedy jest to konieczne), wyciszanie, skupianie, czy ciągłe doskonalenie się. Stworzenie ciepłej, opartej na zaufaniu relacji z Klientem jest ważne w procesie coachingowym. Coach powinien umieć zadać pytania, szanować wartości Klienta, słuchać z serca i kłaść nacisk na poszukiwanie rozwiązania oraz podjęcie działania. Coach powinien umieć odzwierciedlać wartości i słowa Klienta, zwracać uwagę na niuanse, słowa w słowach,ale też wczuwać się w sytuację Klienta w empatyczny i pełen wyrozumiałości sposób. Bazując na wiedzy o działaniu neuronów lustrzanych musimy mieć świadomość, że stan coacha jest odczytywany i odbierany przez Klienta oraz ma na niego wpływa. Dlatego też jeśli emocjonalny stan coacha jest niekomfortowy, to będzie on wpływał negatywnie na samopoczucie Klienta i na przebieg sesji. Odpowiedzialnością zawodową coacha wobec Klienta jest więc zadbanie o swój wewnętrzny stan. Chodzi o gotowość coacha do zrozumienia, szanowania i doświadczania świata drugiej osoby. Z jednej strony chodzi zatem o zadawanie mocnych pytań, używanie różnych narzędzi, ale też słuchanie z szacunkiem i zainteresowaniem, a z drugiej umiejętność dostosowania się „tańczenia” z Klientem, aby ten poczuł się zrozumiany, zrelaksował się i współpracował. Bez porozumienia opartego na tym, co Klient widzi, słyszy i czuje oraz chęci poznania przez coacha świata Klienta, coaching nie będzie przebiegał płynnie. Postawa neutralna, bez jakichkolwiek punktów widzenia, założeń i opinii, pozwala się Klientowi odprężyć. Żeby „uspokoić” nieświadomy umysł należy też mówić w sposób pozytywny, zachęcać do powiedzenia więcej i mówić spokojnym tonem. Istotne jest także przestrzeganie 5 zasad M. Ericksona, które dla mnie porządkują to, co powinien coach myśleć o Kliencie:

• Ludzie są w porządku tacy, jacy są.
• Wszyscy mają zasoby, których potrzebują w danym momencie.
• Ludzie zawsze dokonują najlepszych możliwych wyborów w danym momencie.
• Każdemu zachowaniu towarzyszy pozytywna intencja.
• Zmiana jest nieuchronna.

Zdaniem niektórych coachów, wystarczające dla określenia stanu coacha jest przejście procesu coachingowego. To moim zdaniem za mało. Samoświadomość coacha, jego stanu, tego co się z nim dzieje, w jakiej jest kondycji i jakie ma nastawienie, ale też resetowania się są równie ważne. Dla mnie coach to „poliglota”, który potrafi rozmawiać z różnymi ludźmi w ich „językach”. To podróżnik, po drogach wielu ludzi. To człowiek, który najpierw powinien poznać siebie, znać swoje mocne i słabe strony, a dopiero być „towarzyszem” dla innych ludzi. W jednym z kolejnych wpisów postaram się dalej pogłębić ten temat. Liczę także na Wasze głosy. Mile są widziane komentarze zarówno Klientów, jak też coachów.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas. Prosimy o kontakt mailowy także w sprawie indywidualnych sesji coachingowych.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: