coaching4smart

„Nie wiem” w coachingu

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 17/11/2014 at 05:00

Doświadczeni coachowie twierdzą, że im więcej praktyki, tym mniej „nie wiem”. Zakłada się, że Klienci zwykle reagują „nie wiem”, gdy spodziewają się, że to coach udzieli odpowiedzi i da im gotową receptę. Bywa, że w ten sposób testują coacha i jego wiedzę, zanim zdecydują się mu zaufać i „wejść” w proces.

Z podobnymi sytuacjami stykają się też menadżerowie. Pracownik odpowiada „nie wiem” i czeka, co zrobi przełożony.

Prześledźmy przykładowe sposoby na „nie wiem”:

1. Pokazać zakłopotanie (jest szansa, że po chwili Klient zacznie mówić).

2. Praca ciszą. Cisza daje przestrzeń Klientowi do zastanowienia się. Jest to istotne zwłaszcza w sytuacji, kiedy Klient naprawdę nie wie, gdyż nigdy dotychczas nad tym się nie zastanawiał. Czasem wystarczy poczekać i pojawią się pomysły.

3. Powiedzieć: „Być może jednocześnie wiesz i nie wiesz – trudno powiedzieć…”, a następnie poczekać i zawiesić głos.

4. Zapytać: „A co byś zrobił, gdybyś wiedział?”

5. Odwołać się do przeszłości i tam poszukać doświadczeń, które pozwolą Klientowi znaleźć rozwiązanie.

6. Powiedzieć: „Zawsze kiedy ludzie robią jakieś rzeczy, to mają pomysł, jak to zrobić.”

7. Odwołać się do konstrukcji : „A gdybyś…” Np.: „W porządku. A gdybyś miał magiczny guzik i wszystko było możliwe? Wyobraź sobie, że masz taki guzik i w tej chwili go nacisnąłeś. Jakie pojawiły się rozwiązania?” lub zapytać: „Kiedy masz rozwiązanie, to co będzie inne niż przedtem?”

8. Poprosić o pomoc Klienta: „Przypuśćmy, że nie zadałam pytania w odpowiedni sposób. Jak mogę lepiej o to zapytać?”

9. Oznajmić: „O widzę, że to tajemnica. W porządku.” i chwilę poczekać, czy ujawni się odpowiedź.

10. Czasem za odpowiedzią „nie wiem” kryje się ukryte „nie”. Warto wtedy zapytać wprost: „Nie wiesz, czy chcesz wiedzieć?”, bądź „Nie wiesz, czy chcesz przez to powiedzieć nie?”

11. Użyć „Koła samoświadomości” i poprosić o podanie tych elementów, które przychodzą Klientowi do głowy w związku z tą sytuacją.

12. Powiedzieć: „Jaki jest najmniejszy krok do znalezienia opcji rozwiązania tej sytuacji?”, itp.

Podstawa to wiara, że Klient zna rozwiązanie i że to jedynie kwestia czasu, kiedy się ono ujawni.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas. Prosimy o kontakt mailowy także w sprawie indywidualnych sesji coachingowych.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: