coaching4smart

Koszty utopione (ang. sunk cost) w coachingu

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 10/11/2014 at 04:00

Zdarza się, że Klienci w trakcie sesji coachingowej mają problem z wydatkami czy wyrzeczeniami, które ponieśli i nie mogą pogodzić się z tym, że nie przyniosły one spodziewanych rezultatów. W ekonomii jest używane pojęcie kosztów utraconych i to zjawisko może mieć także odniesienie do wytyczanego przez Klienta celu.

Koszty utracone/utopione to koszty, które zostały poniesione i nie można ich odzyskać, wykorzystać, bądź np. użyć. To może być koszt związany z uruchomieniem firmy, zakupem jakiegoś urządzenia, uzyskaniem dyplomu, itp. To może być koszt działania od 10 lat firmy „na rozruchu”, która nie rozpoczęła na dobre działalności, nie ma racji bytu i trzeba zreformować metody działania, zamknąć ją, a być może zmienić również profesję. Nie ma sensu jednak dłużej rozważać decyzji w kontekście poniesionych kosztów i zmarnowanego czasu związanego z prowadzeniem działalności. To może być samochód, w którego działanie zostało zainwestowane mnóstwo czasu i pieniędzy. Wartość samochodu, który został zakupiony i był wyremontowany nie odpowiada jednak nawet wartości zakupionych części zamiennych. Oczekiwanie, że wartość pojazdu wzrośnie lub, że zakupi go kolekcjoner z zyskiem dla sprzedającego, może się nigdy nie ziścić. Bywa, że pieniądze zainwestowane w relacje, akcje, czy inne instrumenty finansowe przyniosły stratę. Oczekiwanie na zmianę tego stanu, czy wzrost to pogłębianie straty i nie ma dalszego sensu takie działanie.

Resumując, czasem warto odpuścić i nie kontynuować z uporem maniaka działań, które nie przyniosły i nie przynoszą spodziewanych efektów.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas. Prosimy o kontakt mailowy także w sprawie indywidualnych sesji coachingowych.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: