coaching4smart

Model STEPPA w coachingu

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 09/06/2014 at 05:00

Model STEPPA to skrót od pierwszych liter słów:

  • Subject (tłum. temat),
  • Target Identification (tłum. identyfikacja celu),
  • Emotion (tłum. emocje),
  • Perception and Choice (tłum. postrzeganie i wybór),
  • Plan (tłum. plan),
  • Pace (tłum. tempo),
  • Adapt or Act (tłum. adaptacja lub działanie).

Modeł został wymyślony przez Angusa McLeoda (Performance Coaching: The Handbook for Managers, HR Professionals and Coaches) i odwołuje się do emocji, które w psychologii behawioralnej pełnią znaczącą rolę, gdyż pod ich wpływem dokonuje się wyborów.

  • Subject

To etap ustalania celu/tematu na sesję. Przykładowe pytania: Jaki ma być temat dzisiejszej sesji coachingowej? Klient jest najlepszą osobą, która może odpowiedzieć na to pytanie. To on wie, co chce osiągnąć. Coach ma za zdanie jedynie uzyskać jasność celu oraz zwiększyć efektywność dotarcia do niego.

  • Target Identification

Jest to dość trudne, aby trafić w cel, gdy nie można go zobaczyć/poczuć/dotknąć. Zwykle Klient nie wie dokładnie czego chce, a przez to że nie wie czego chce, nie wie od czego zacząć i jakie ma podjąć działania. Przy czym Klient nie tylko musi wybrać cel, warto również utrzymać go w zasięgu wzroku w trakcie jego realizacji.

Proste ćwiczenie potwierdzające tę tezę: stań na środku pokoju i wybierz punkt na ścianie (cel), a następnie zamknij oczy, obróć się kilka razy i spróbuj trafić do wybranego celu. Jakie efekty? Tak też bywa w życiu. Cel powinien być ciągle w zasięgu wzroku i dążyć do niego. Warto zadawać Klientowi pytanie: Jak często myślisz, że chcesz odnieść cel? Co możesz zrobić, żeby cel był stale w zasięgu wzroku i żebyś był na nim skoncentrowany? 

  • Emotion

Zdaniem behawiorystów emocje odpowiadają za zachowania, stąd też warto posiąść wiedzę o ich istocie, powstawaniu, czy umiejętności kontroli. Emocje wpływają też na motywację. Warto, żeby Klient odpowiedział sobie: Czy cel jest wart Twojego poświęcenia? Czy warto? Jeżeli pojawia się niechęć, należy poszukać jej przyczyn, a być może zmienić cel.

  • Perception and Choice

Ciągle nie znaleziono sposobu dotarcia do ludzkich umysłów i pełnego zrozumienia, jak ludzie postrzegają świat. To unikalna technika, którą stosuje każdy człowiek. To, co można jednak zrobić to próbować zrozumieć, jak funkcjonuje Klient oraz starać się poszerzyć jego horyzonty/zmienić kontekst poprzez odpowiedź: Co to dla Ciebie znaczy? Chodzi o odwołanie się do najgłębszych pobudek, którymi kieruje się Klient. Chodzi o szersze rozumienie siebie i swoich zachowań oraz szukanie sposobów/metod tego badania.

  • Plan

Każdy plan to właściwie proces. Życie każdego człowieka jest pełne zakrętów, ścieżek, szerokich dróg, stromych podejść i wyrycie w kamieniu jednego celu nie jest w interesie Klienta, który powinien ciągle go poddawać rewizji i korygować w razie potrzeby.  Trzeba rozumieć, że zmiany są konieczne, a cel powinien być na tyle elastyczny, żeby taka zmiana mogła zostać wykonana.

  • Pace

Kiedy jedziemy drogą, zwracamy uwagę na znaczniki, znaki, odległości. Są to dla nas istotne punkty, które po pierwsze podają nam informację, ile nam jeszcze pozostało kilometrów do celu, gdzie jesteśmy, jaki mamy czas, czy to właściwa droga, itp. Podobnie jest z celem, o ile on ma być rzeczywiście osiągnięty. Żeby ustanowić cele, trzeba wiedzieć i mieć system do pomiaru postępu. Warto zatem zapytać Klienta: Do kiedy chcesz osiągnąć ten cel?, Po czym poznasz, w którym jesteś miejscu na drodze do celu?, Jak będziesz mierzyć swoje postępy?, Co jest ważne? 

  • Adapt or Act

Każdy model coachingowy ma za zadanie umożliwić Klientowi podjęcie działań i zobowiązanie się do osiągnięcia celu. Nikt nie oczekuje, że zmiana może się odbyć już dzisiaj lub jutro, choć bywa i tak. Zwykle wcześniej lub później do takiej zmiany dochodzi, pod warunkiem, że zostanie podjęty pierwszy krok i następne, aż do osiągnięcia celu. Pytania dla Klienta: Jaki będzie Twój pierwszy krok? Jaki następny? I kolejny?

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: