coaching4smart

Modele sesji coachingowej – OSKAR oraz OSCAR

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 11/11/2013 at 05:00

Model OSKAR został opracowany przez Paula Z. Jacksona i Marka McKergow to skrót od pierwszych liter:

Outcome (tłum. Wynik)

Jest to podobny, ale nieco inny etap, niż w większości modeli coachingowych cel (ang. Goal). Zwykle w tym elemencie sesji następuje „konfrontacja” pomiędzy tym, o czym faktycznie mówi Klient, a jego celami, z którymi pojawił się na spotkaniu. Mogą to być cele krótko-, średnio- lub długoterminowe.

Efektem tego etapu ma być wiedza Klienta:

– czego rzeczywiście chce w krótkim, średnim i długim okresie,

– czego chce od samej sesji coachingowej i jak to będzie dla niego użyteczne,

– co to „idealna przyszłość” (ang. Future perfect), czyli uzyska zwizualizowany perfekcyjny scenariusz działania.

Scale (tłum. Skalowanie)

Kiedy ujawnił się jasny obraz celu, należy ocenić na skali np. 1-10, w którym miejscu na drodze do realizacji celu znajduje się w tej chwili Klient.  Istotne jest, aby Klient uświadomił sobie, gdzie obecnie znajduje się na skali i gdzie jest jego docelowy punkt oraz co w tej chwili już „działa” prawidłowo i jakie podjąć działania, żeby znaleźć się na poziomie n+1. Warto w tym miejscu także zweryfikować, czy poziom „0” to rzeczywiście jest punkt startu. Może się okazać, że jest to np. poziom „3”, gdyż Klient posiada zasoby (np. umiejętności), które będą użyteczne w trakcie realizacji celu. Warto pamiętać, że „3” jako cel docelowy może być wystarczającym wyzwaniem dla Klienta. Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku motywacji Klientów.

Know-how (tłum. Wiedza)

To etap pogłębiania wiedzy o sobie Klienta i jego mocnych stronach w powiązaniu z etapem Skalowania, dzięki którym realizacja celu będzie jeszcze bardziej prawdopodobna.  Chodzi o odkrycie umiejętności, wiedzy, doświadczenia, predyspozycji, etc. w celu budowy świadomości oraz pewności siebie. To jak „kopanie złota”.

Pytania, które mogą zostać użyte na tym etapie to:

  • Jakie zasoby/umiejętności/wiedzę/etc. już posiadasz, które mogą Ci pomóc w realizacji celu?
  • Kiedy robiłeś coś podobnego w przeszłości?
  • Co inni mówią o Tobie? Co sprawdziło się w przeszłości?

Bardzo korzystne jest zadawanie pytań pogłębiających i zachęcających do dalszego eksplorowania tematu, np.: Co jeszcze? Co jeszcze więcej?

Affirm & Action (tłum. Potwierdzenie i działanie)

To etap składający się w dwóch podpoziomów. Na początek coach powinien podsumować to, co zobaczył i usłyszał od Klienta ujmując to w pozytywny sposób, np. „Jestem pod wrażeniem ilości wiedzy, jaką masz na ten temat.” Chodzi o to, aby Klient uwierzył, że ma szanse na realizację celu, ale też umocnił relację Klient-coach. Pomocne może być pytanie: Jakie działania pozwolą Ci przenieść się na skali na poziom n, niż na „0”? Jak to się stanie? Jak to zrobisz?

Drugi podetap obejmuje podanie małych kroków, które mogą być podjęte już w tej chwili. Chodzi o podjęcie nawet drobnych działań, które jak w przypadku Efektu motyla mogą przyczynić się do osiągnięcia pożądanych rezultatów.

Review (tłum. Przegląd)

To kolejna sesja, na której należy podsumować podjęte działania, w tym określić, co naprawdę „działa” oraz wyeliminować te elementy, które przeszkadzają. Chodzi o sprawdzenie, czy Klient jest na „właściwej” drodze do celu. Możliwy jest na tym etapie także powrót do Skalowania.

Przykładowe pytania:

  • Co jest teraz lepiej?
  • Jakie działania przyczyniły się do pozytywnej zmiany?
  • Co spowoduje kolejną zmianę? Jaki będzie następny krok?

oskar

Źródło: http://www.sfwork.com/jsp11/index.jsp?nnk=320

Poza modelem OSKAR, funkcjonuje w przestrzeni coachingowej również model coachingowy OSCAR.

Model ten składa się z etapów:

Outcome (tłum. Ostateczny wynik)

Etap podobny do opisanego w punkcie pierwszym modelu OSKAR.

Przykładowe pytania:

  • Co ma być efektem Twoich działań?
  • Nad jakimi celami chcesz się dzisiaj pochylić?
  • Co uznasz za sukces?
  • Jak ważne jest dla Ciebie osiągniecie celu?
  • Jaki wpływ na Twoje życie będzie miało nie osiągnięcie tego celu?
  • Ile czasu masz na osiągnięcie założonego celu?

Situation (tłum. Obecny punkt startu)

To etap oceny obecnej sytuacji, momentu startu.

Przykładowe pytania:

  • Jaka jest obecna sytuacja?
  • Co się aktualnie u ciebie dzieje?
  • Z czym się zmagasz w tej chwili?
  • Co jest w tej chwili dla Ciebie najważniejsze?
  • Jak jest najważniejsza sprawa w tej chwili w Twoim życiu?
  • Jaki ma wpływ na sytuacja na Ciebie i innych ważnych dla Ciebie osób?
  • Co daje Ci pewność, że chcesz, żeby było inaczej, niż jest teraz?
  • Opisz obecną Twoją sytuację.

Choices and Consequences (tłum. Wybór drogi)

To etap budowania świadomości możliwych wyborów i konsekwencji ich podjęcia.

Przykładowe pytania:

  • Jakie masz możliwości?
  • Z jakich opcji możesz wybierać?
  • Jakie są konsekwencje każdej z opcji?
  • Co najgorszego może się stać? Co najlepszego?
  • Jaki wybór będzie dla Ciebie w tej chwili najlepszy?
  • Co powstrzymuje Cię przed podjęciem działań w tej chwili?
  • Co chcesz z tym zrobić?

Actions (tłum. Plan działania w detalach)

To etap podjęcia odpowiedzialności za działania.

Przykładowe pytania:

  • Jakie chcesz podjąć działania w kontekście tego, co właśnie rozważałeś?
  • Jakie są kolejne kroki?
  • Z kim, co i kiedy chcesz zrobić?
  • Co Cię motywuje?
  • Jaka jest Twoja obecna motywacja do podjęcia tych działać na skali 1-10, gdzie 10 to maksimum?

Review (tłum. Sprawdzenie, czy Klient jest na drodze do celu) To etap weryfikowania drogi i kroków

Przykładowe pytania:

  • Jak będziesz oceniał swoje postępy?
  • Jak zmierzysz swój sukces?
  • Po czym poznasz, że osiągnąłeś cel?
  • Po czym poznasz, że jesteś na właściwej drodze do celu?
  • O czym mi powiesz na kolejnej sesji?
  • Na jakim będziesz wtedy etapie?

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas. Prosimy o kontakt mailowy także w sprawie indywidualnych sesji coachingowych.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: