coaching4smart

Pytania o motywację z użyciem poziomów neurologicznych Diltsa

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 17/07/2013 at 05:00

W jednym z poprzednich wpisów zostały opisane poziomy neurologiczne Diltsa.

Okazuje się, że jest to narzędzie, które może zostać zastosowane w kontekście motywacji, czyli wtedy, kiedy np. sprawdzamy skąd Klient będzie czerpał motywację do działania.

Poniżej zaprezentowano poziomy Diltsa i odniesiono je do motywacji. Autorem tego ćwiczenia w wersji oryginalnej jest najprawdopodobniej David Molden. Ja to ćwiczenie trochę zmodyfikowałam 😉

Przykładowy sposób wykonania ćwiczenia:

Wybierz i zapisz cel SMARTER *, czyli określ to, co chcesz zrobić: ……………………………………………………………………………………………………………….

*(z ang. od pierwszych liter: S — Specific and clear (specyficzny, konkretny, jasny), M — Measurable (mierzalny), A — Attainable (osiągalny), R — Relevant (istotny), T — Time-bound (osadzony w czasie, określony czas), E — Exciting (ekscytujący), R — Recorded (zapisany).

Następnie odpowiedz na poniższe pytania w kontekście tak określonego Celu:

1. Misja /sens – źródło motywacji

Przykładowe pytania:

Jaki jest wyższy cel oraz sens, tego co robisz?*

Po co to robisz?*

Jaki ma sens dla Ciebie realizacja powyższego Celu?

2. Tożsamość /rola – wyrażenie motywacji

Przykładowe pytania:

Kim czujesz, że jesteś, kiedy dążysz do realizacji tego Celu?

3. Wartości – podstawa motywacji

Przykładowe pytania:

Co jest dla Ciebie ważne, kiedy pełnisz rolę, którą podałeś/aś powyżej?

Wypisz także spontanicznie wartości związane z wyznaczonym przez Ciebie Celem i pełnioną rolą oraz ułóż je według priorytetów. Możesz też użyć narzędzia coachingowego do określenia wartości opisanego w jednym z poprzednich wpisów.

4. Przekonania – energia motywacji

Przykładowe pytania:

Czy masz/czujesz/widzisz jakieś ograniczenia w odniesieniu do Celu?

Wypisz je i zaproponuj do każdego z nich dwa pozytywne, nowe rozwiązania/alternatywy.

Jakie przekonania będę Cię wspierać na drodze do wyznaczanego Celu?

5. Umiejętności – zastosowanie motywacji

Przykładowe pytania:

Jakie umiejętności chcesz rozwinąć, żeby zrealizować Cel?

Jakie jeszcze inne zasoby i możliwości chcesz wykorzystać?

6. Zachowanie – efekt motywacji

Przykładowe pytania:

Jakie nawyki przeszkadzają Ci w realizacji Celu?

Co zaprząta Twoje myśli?

Co Ci pomaga?

Co chcesz z tym zrobić?

7. Środowisko – kontekst motywacji

Przykładowe pytania:

Gdzie i kiedy odczuwasz największą motywację do realizacji Celu?

Jaki wpływ na Twoje plany i działania ma otoczenie?

Co chcesz z tym zrobić w kontekście Celu?

* Pytanie odnosi się do sformułowanego celu SMARTER.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie sesji coachingowych oraz warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: