coaching4smart

Droga ważniejsza niż cel?

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 29/05/2013 at 05:00

Ostatnio ktoś mi ostatnio powiedział, że za mało na blogu jest mnie samej i że są głównie ćwiczenia oraz zadania. To cenna uwaga i bardzo za nią dziękuję. 🙂

Istnieje wiele modeli, narzędzi i podejść w coachingu, a każde ma swoją pozycję w rozwoju człowieka. Jest także bardzo wielu coachów, którzy posiadają ogromny dorobek i rozległą wiedzę oraz osiągnięcia znacznie przekraczające moje.

Podstawowym celem tego bloga jest publikowanie różnorodnych metod pracy, stymulujących rozwój oraz będących pomocą dla coachów, kandydatów na coachów, ale także Klientów, czy w autocoachingu. Zawsze staram się ustalić autora narzędzia, czy metody wykorzystywanej w coachingu – jeśli się to uda, to podaję źródło ze względu na szacunek do coachów, którzy wnieśli wkład w rozwój coachingu. Jestem wdzięczna za otwartość i chęć dzielenia się wiedzą, jaka cechuje środowisko coachów. Nigdy wcześniej nie spotkałam się z taką życzliwością i pomocą, jakiej doświadczyłam od coachów. Za wszystko bardzo dziękuję. 🙂

Wydaje mi się, że coach w pracy z drugim człowiekiem powinien być jedynie lustrem lub echem. To Klient jest najważniejszy. Coach to towarzysz drogi Klienta. Te przekonania staram się pokazać w różnych wpisach na tym blogu. W pracy stosuję powiedzenie znane w środowisku coachów: „Jeżeli wydaje ci się że wiesz, dokąd zmierza rozmowa, to z całą pewnością nie jest to rozmowa coachingowa„. W związku z tym uważam, że umieszczanie elementów bardziej osobistych na tym blogu nie byłoby wskazane i będę to robiła niezwykle rzadko.

Dzisiaj będzie wpis na temat drogi i celu. To moje własne doświadczenia i przemyślenia, bo póki co nie znalazłam na ten temat innego przykładu.

Przez długi czas nie mogłam zrozumieć, z jakiego powodu w coachingu to droga jest ważniejsza niż cel, a przynajmniej równie ważna. Jakoś nie mieściło mi się to w głowie, że cel może być mniej ważny, choć rozumiałam, że nadaje kierunek działań. Wydawało mi się, że w tym porównaniu jest sprzeczność. Nie potrafiłam podać przykładu, bądź zdarzenia, które potwierdzałoby tę tezę. Aż do dnia, kiedy przypominała mi się pewna wyprawa w Tatry. To był wypad w czasach „szczenięcych” z moim przyjacielem i kolegą Krzyśkiem. Było to późną jesienią. Celem był wyjazd z Zakopanego, wejście na Błyszcz oraz Bystrą i powrót do Zakopanego. W drodze powrotnej byłam tak zmęczona, że nie miałam sił, żeby przejść Doliną Kościeliską do przystanku, skąd można było „złapać busa” do Zakopanego. Pamiętam, jak mi powtarzał Krzysiek (dzisiaj powiedziałabym, że coach ;-)), że to tylko jeszcze jeden mostek i że za zakrętem już będzie przystanek. Do dzisiaj nie pamiętam ile jest tam tych mostków. Na pewno wiele, bo droga się niemiłosiernie dłużyła, a ja opadałam z sił. Kiedy jednak dotarliśmy późnym wieczorem do przystanku w Kirach byłam naprawdę szczęśliwa. To było coś! Wtedy nie liczył się cel, ale droga i to że dałam radę oraz, że komuś na mnie zależało, ufałam mu i że we mnie wierzył. Choć na pewno cel pozwalał mi utrzymać motywację, bo wiedziałam dokąd zmierzam- to jednak droga była równie ważna, a kto wie, czy nie ważniejsza. Podobnie jest z ludźmi. Są ważni tak samo, a może ważniejsi, niż cel, bo są częścią drogi.

Oto zdjęcie jednego z mostków oraz bardzo wymowny wiersz 😉

A jakie przykłady drogi ważniejszej niż cel Wy możecie podać? Zachęcam do podzielenia się swoimi doświadczeniami.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie sesji coachingowych oraz warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.
 
Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska
Skomentuj

