coaching4smart

Komplementy w coachingu i w życiu

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu, Komunikacja międzyludzka on 06/05/2013 at 05:00

„Komplement powinien być prawdziwszy od prawdy.”

Hugo Dionizy Steinhaus

Komplementy w coachingu to informacje zwrotne mające na celu wzmocnienie u Klienta wiary oraz pewności siebie.  Ważne tylko, żeby komplement dotyczył zachowania, czy osiągnięcia, a nie osoby Klienta. Istotne jest, żeby to nie były pochlebstwa, czyli słowa schlebiające, obliczone na przypodobanie się komuś. Komplement powinien też odnosić się do rzeczywistości.

Przykłady „dobrych” komplementów:

Znakomicie to zrobiłaś.

oraz „złych”:

Jesteś znakomita.

Skąd pomysł podzielenia komplementów na te „dobre” i złe”? Okazuje się, że człowiekowi łatwiej uwierzyć, że dobrze postąpił w jednym przypadku niż, że jest „ogólnie” super. Chwalenie określonego zachowania i ZAUWAŻENIE go naprawdę się sprawdza i przynosi niesamowite efekty.

Jednak nie ma konieczności, żeby to była słowna informacja zwrotna. Z mojego doświadczenia wynika, że nawet gest, czyli np. przysłowiowy „żółwik”, czy „piątka” może być doskonałym wzmocnieniem dla Klienta. Jest to dobra metoda zwłaszcza w sytuacji, kiedy dotychczas Klient nie był chwalony i odczuwa dyskomfort w związku z byciem w centrum zainteresowania. Tego rodzaju gesty są w takich sytuacjach bardzo dobrze przyjmowane.

Co można zrobić w ramach autocoachingu?

Oto propozycja zadania: zauważ codziennie minimum 3 zachowania, działania lub małe kroki, które zbliżyły Cię do celu, a następnie uśmiechnij się i powiedz sobie coś miłego. Zacznij też obserwować innych ludzi, którzy także mają codziennie swoje małe i duże sukcesy i komplementuj ich. Może to być sąsiad, kolega lub koleżanka z pracy, mąż, czy żona, a może dzieci. Zachwyć się, jak zachwycałeś/aś się pierwszymi krokami swojego dziecka lub jak rodzice zachwycali się Twoimi osiągnięciami! Możesz też w lustrze przybić ze sobą „żółwika” lub „piąteczkę”, albo narysować/namalować/wyrzeźbić coś miłego dla siebie. Może inna forma dania sobie komplementu bardziej Ci się spodoba, jak np. uniesiony kciuk w górę, czy uśmiech.

Na koniec artykuł o przyjmowaniu komplementów przez Klienta, ale również coacha oraz najważniejsze rady:

  • przyjmij komplement, nawet jeżeli uważasz, że byłeś/aś po prostu we właściwym miejscu i czasie (to też sukces!),
  • komplement to dar od innego człowieka, a zatem przyjmij go,
  • bądź optymistyczny wobec przyszłości, ale też szczery wobec siebie i swoich mocnych oraz słabych stron,
  • uznaj swój udział i podziel się sukcesem z innymi,
  • zauważ wkład innych w sukces i odwzajemnij komplement.
Jeżeli chcesz się z nami skontaktować w sprawie sesji coachingowych lub warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.
 
Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: