coaching4smart

Model zmiany wg Kegana i Lahey – narzędzie coachingowe

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 20/03/2013 at 05:00

Minęły ponad dwa miesiące, a ja chciałabym zapytać, w jakim stopniu udało się Wam zrealizować noworoczne postanowienia? Zakładam, że wiele osób takie poczyniło 😉 Oto link do wpisu, do którego się odnoszę.  Może dzisiejszy wpis pomoże w tym zadaniu….

Każdy chyba zna kogoś, kto niechętnie podchodzi do zmiany. Menadżerowie stykają się z tym problemem każdego dnia.

Dzisiaj zaproponuję ćwiczenie, w którym odwołam się do wyników badań psychologów Roberta Kegana (autora m.in. „6 zrównoważonych poziomów rozwoju”) i Lisy Lahey. Narzędzie to jest wykorzystywane w organizacjach, w sprzedaży, ale także w coachingu. Oto link do artykułu na ten temat.

Jest to model, który może być pomocny zwłaszcza w przypadkach autosabotażu.

Wykonanie poniższego ćwiczenia jest doskonałą drogą do zrozumienia z jakiego powodu zmiana jest sabotowana. To dopiero początek, gdyż sama świadomość nie dokona zmiany.

Jest to bardzo pomocne ćwiczenie, gdy pytania nie wystarczą, bądź gdy Klient nie chce rozmawiać w sposób jawny.

Proces jest bardzo prosty, a efekty zadziwiająco wymowne.

Przykładowy sposób wykonania ćwiczenia:

Autorzy sugerują użycie czterech kolumn do dokonania samooceny.

4-coumn-method

Kolumna1.

Pierwszy krok to identyfikacja i nazwanie istoty Twojej zmiany. Wpisz zatem w tej kolumnie Twój cel.

Kolumna 2.

Następnie zapisz w kolejnej kolumnie: co robisz i czego nie robisz, żeby cel nie został zrealizowany.

Ten krok pomoże Ci ocenić jak wygląda system prewencyjny przed dokonaniem zmiany. Jakie np. zachowania sabotują cel. To nie jest czas na biczowanie, czy samokrytykę, ale raczej na przyjrzenie się i identyfikację czynników, które wpływają na realność realizacji celu.

Pamiętaj, że decydując się na zmianę – podejmujesz ryzyko. Tymczasem Twój wewnętrzny system jest w większości przypadków nastawiony na działanie zgodnie z dotychczas wyznaczonymi ścieżkami i wymaga od Ciebie świadomości i wsparcia w dążeniach.

Kolumna 3.

Następnie zastanów się i wypisz Twoje ukryte motywy.

W większości przypadków motywacja odnosi się do wartości oraz przekonań. Czasem przekonania, czy wartości są jak pedały: gazu i hamulca.

Chodzi o sytuacje, gdy z jednej strony przyspieszasz, a gdy czujesz, że coś się zmienia- uświadamiasz sobie podjęte ryzyko, wpadasz w panikę i hamujesz.

Kolumna 4.

Ostatnia kolumna powinna zawierać Wielkie Podsumowanie (ang. Big Assumptions).

Zwykle informację, które zostają przygotowane w oparciu o pozostałe kolumny są zaskoczeniem, gdyż dotychczas znajdowały się głęboko w podświadomości.

Przykłady z uzupełnionymi kolumnami:

CompetingCommitments-BetterListener

Źródło: http://www.chipscholz.com/2012/01/04/leadership-challenge-be-a-better-listener/

CompetingCommitments-Examples1

Źródło: http://www.chipscholz.com/2012/01/02/new-years-resolutions-a-hard-look-at-competing-commitments/

four-column-map

Źródło: http://handspring.com.au/overcoming-your-immunity-to-change/

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas. Prosimy o kontakt mailowy także w sprawie indywidualnych sesji coachingowych.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: