coaching4smart

Poziomy neurologiczne Diltsa

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 06/02/2013 at 05:00

Poziomy neurologiczne zostały opisane przez Roberta Diltsa w książce: „Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże C” (ang. „From coach to awakener”) wydanej przez wydawnictwo PiNLP.

Poziomy neurologiczne na tyle przyjęły się w coachingu, że doczekały się już prezentacji w różnej formie (poniżej przykłady), w tym m.in. kół, piramid, góry lodowej (por. link), wyspy.

pir pira

Model Diltsa jest wykorzystywany nie tylko w coachingu, ale również m.in. w sprzedaży, czy budowaniu strategii.

Przykłady zastosowań:

  1. Opracowanie planu zmian w organizacji/budowanie strategii. Począwszy od diagnozowania potrzeb coachingowych w danej firmie, przez wypracowanie poziomów/płaszczyzn zmian, aż po wdrożenie tych zmian.
  2. Diagnozowanie blokad/niespójności na pewnych poziomach u ludzi/w firmach/zespołach w przypadkach np. spadku efektywności, konfliktów, wprowadzania zmian.
  3. Negocjacje, rozmowy handlowe – określenie potrzeb i szukanie odpowiedniej oferty dla Klienta.
  4. Określenie motywacji wewnętrzej (przykład) w coachingu.

Skupiając się na coachingu, Dilts zakładał, że każde zdarzenie można opisać na sześciu poziomach poprzez odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Otoczenie/środowisko (ang. Environment) – Gdzie?, Kiedy?, Z kim? W jakim otoczeniu?, W jakim kotekście pojawia się moje zachowanie?
  2. Zachowanie (ang. Behavior)– Co?, Co robię?,
  3. Umiejętność (ang. Capability) – Jak?, Jak to zrobić?, Jak umiem to zrobić?, Jak to robię?
  4. Przekonania/wartości (ang. Beliefs/values) – Dlaczego?, Dlaczego popełniam błędy?/Z czego wynikają błędy? (wpis), Jakie są moje przekonania i wartości?, Co jest ważne? Jak myślę o świecie i ludziach?
  5. Tożsamość (ang. Identity) – Kto?, Kim jestem?
  6. Duchowość (ang. Spirit/Strategic vision)– Po co?, Dla jakiej idei?, Jaka jest intencja/cel działania?, Kto jeszcze?, Jaki jest cel globalny?

Inne przykłady pytań: link.

Duchowość to odrębna sfera, która jest zorientowana zarówno na zewnątrz (siła wyższa) jak i do wewnątrz (droga). Założenie jest takie, że nikt nie funkcjonuje sam w społeczeństwie, ale jesteśmy częścią większego systemu, który także ma swoją tożsamość i cechy.

W zależności od poziomu, na którym odbywa się coaching, od coacha wymagany jest inny sposób działania. Pierwsze trzy poziomy dotyczą spraw, które do tej pory kojarzone były  z efektywnością osobistą czy organizacyjną. Są to obszary, które „widać” (zwykle też są świadome).  Pozostałe poziomy, to obszary wewnętrzne człowieka, które do tej pory były głęboko skrywane i często nieuświadomione. Coaching w obrębie poziomów 1-3 to coaching zadaniowy, zaś w obrębie poziomów 4-6 (również 1-6) to tzw. Coaching przez „C”.

Badania wskazują, że zmiana na poziomie zewnętrznym człowieka musi się poprzedzona zmianą na poziomach wewnętrznych. Okazuje się, że zmiana jaka się dokonuje na poszczególnych poziomach wymaga także odpowiedniego podejścia przez coacha.

Przykłady:

piram

„1.Na poziomie środowiska coach jest przewodnikiem i opiekunem klienta. Kieruje on osobą lub grupą w drodze od stanu obecnego do pożądanego. Aby być przewodnikiem klienta, coach powinien „być tam wcześniej” i znać najlepszą drogę do celu. Coach udostępnia wszelkie środki, niezbędne do osiągnięcia sukcesu i sprawdza, czy nie ma zakłóceń. Czynniki środowiskowe to możliwości i przeszkody zewnętrzne, które należy rozpoznać i na które trzeba zareagować. Trzeba rozważyć gdzie i kiedy pojawia się sukces.

2.Tradycyjny coaching był postrzeganypoziomie zachowania – model ten wywodzi się ze sportowych modeli szkoleniowych. Coach początkowo był trenerem osobistym obserwował zachowania i dawał skuteczne wskazówki oraz rady, jak je poprawić w konkretnym kontekście i sytuacji. Czynniki zachowania, to kolejne kroki, działania, jakie należy podjąć aby dojść do celu (co dokładnie trzeba zrobić, aby dość do celu).

3.Nauczanie pomaga danej osobie w rozwinięciu zdolności i umiejętności poznawczych. Coach jest nauczycielem, który wspiera w podwyższaniu kompetencji i zwiększaniu umiejętności myślenia. Nauczyciel pomaga również rozwinąć nowe strategie myślenia i działania. Nacisk kładziony jest na poznawanie nowych rzeczy, a nie na rozwijanie już poznanych.

4.Wsparcie na poziomie wartości i przekonań (motywacji) to bycie mentorem dla klienta. Mentor prowadzi osobę w kierunku odkrycia jej własnych nieświadomych kompetencji oraz przekroczenia wewnętrznych oporów. Mentor w pozytywny sposób „nadaje kształt” przekonaniom i wartościom klienta. Często wykorzystywany jest osobisty przykład mentora, który jest wzorem w danej dziedzinie życia.

5.Wsparcie na poziomie tożsamości nazywane jest sponsoringiem. Coach będący sponsorem, zapewnia warunki, kontakty oraz zasoby, które pozwalają danej osobie wzrastać i rozwijać się oraz wykorzystywać własne zasoby.

6.Na poziomie duchowym coach jest inspiratorem, sięga do poziomu misji, wizji i ducha. Zadaje pytania o sens. Inspirator budzi innych swoją własną spójnością i prawością. Inspirator nie musi znać się na dziedzinie, w której klient chce osiągnąć sukces, ma natomiast dostęp do swojej misji i wizji i to sprawia, że inni wchodzą też w kontakt z własną misją i wizją.”*

Są dość podzielone zdania, czy należy podzielić duchowość na bardziej szczegółowe poziomy, podobnie jak przekonania i wartości. Czekam na Wasze opinie w tej sprawie.

Nie zmienia to faktu, że podział w wersji pierwotnej jest podstawą do pracy z Klientem w coachingu. Badania wskazują, że wprowadzenie zmiany na którymkolwiek poziomie może spowodować zmiany na pozostałych. Zmiana na poziomie wyższym zawsze powoduje zmianę na poziomie niższym. Zwykle coachowie poruszają się o jeden – dwa poziomy powyżej lub poniżej poziomu, na którym np. nastąpiła blokada u Klienta. Model jest szczególnie przydatny w sytuacji, gdy Klient rozpatruje zdarzenie nie na wszystkich poziomach, a tylko na kilku, lub nawet na jednym. Rolą coacha jest przeanalizowanie wraz z Klientem zdarzenia na wszystkich poziomach i dotarcie do tego, który jest w istocie ważny, bądź równie ważny co inny poziom.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas. Prosimy o kontakt mailowy także w sprawie indywidualnych sesji  coachingowych.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

*Źródło: http://www.coaching.malgorzatatrznadel.pl/

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: