coaching4smart

Metoda ABC… w coachingu

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 04/02/2013 at 05:00

Metoda ta została wymyślona przez Verę F. Birkenbihl. Może być szczególnie pomocna w sytuacji, gdy Klient na pytanie np. o cel coachingowy na sesję, czy zasoby – odpowiada: „Nie wiem.” Oczywiście można zapytać w takie sytuacji: „A co byś zrobił, gdybyś wiedział…?”, „Czego potrzebujesz, żeby wiedzieć?”,”Co Ci daje, że odpowiadasz nie wiem?” , albo „przedłużyć odpowiedź Klienta i dodać: „…bo…” Można też wykorzystać w takiej chwili technikę pracy ciszą, ale przydatna jest także Metoda ABC.

Oryginalnie metoda * jest stosowana z użyciem poniższych etapów:

Krok 1. Rozpoznanie i ewentualnie zdefiniowanie problemu.

Krok 2. Sporządzenie list ABC lub wykorzystanie list haseł np. zawodów, zwierząt, emocji załączonych do książek autorki odnoszących się do tej metody.

Krok 3. Wygenerowanie automatycznych spontanicznych skojarzeń w odniesieniu do wybranych np. dwóch haseł przez 90 sekund (najlepiej mówić półgłosem i zapisać pomysły).

Krok 4. Wygenerowanie rozwiązania problemu.

Można tę metodę wykorzystać także w autocoachingu i wtedy wykorzystanie listy ABC ma na celu:

  • uświadomienie Ci co już wiesz, albo myślisz na temat danego problemu,
  • pozwala Ci ocenić, czy rozumiesz sedno problemu,
  • pozwala Ci na użycie stworzonych lub gotowych list ABC …, jako punktu wyjścia do dalszej pracy nad zamianą problemu w cel, określeniem planu, działania, etc.,
  • znalezienie kreatywnego rozwiązania dla problemu, gdyż pozwala na wybicie się ze starych kolein myślowych,
  • sięgnięcie do nieświadomych i zwykle na co dzień niedostępnych części Twojego mózgu.

Przykładowy sposób wykonania ćwiczenia, zmodyfikowany na potrzeby coachingu:

Nazwij problem.

Przygotuj kartkę na której, po lewej stronie, wzdłuż pionowego marginesu, wypisz litery alfabetu A, B, C,…itd.

Zachowaj odstęp, który pozwoli z prawej strony zapisywać odręcznie notatki.

Napisz na górze problem, spójrz na listę i zacznij wpisywać dowolne słowa na daną literę, które przychodzą ci do głowy. Spontanicznie. Bez zastanawiania się, czy to ma sens. Nie chodzi o szczegółowe wypisanie haseł przy każdej z liter, ale o swobodne wędrowanie wzrokiem po całej kartce, i tam gdzie ci przyjdzie do głowy jakieś słowo (nie musi być świadomie związane z tematem), dokonaj jego zapisu.

Wykonuj tę czynność przez ok. 90 sekund do 3 minut.

Po wykonaniu conajmniej 8 list, przeanalizuj dokonane wpisy, a następnie przekształać problem w cel SMARTER**, a uzyskane zapiski wykorzystaj np. do określenia zasobów i harmonogramu działania.

Osoby mające doświadczenie w wypełnianiu tego rodzaju list lub dysponujące stosownymi listami ABC wiedzy z książek autorki lub innych źródeł, mogą od razy sformułować cel SMARTER i wykorzystać pozyskane informacje do określenia np. rozwiązania, zasobów, planu i harmonogramu działania.

Problem
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
Q
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż

Można to ćwiczenie wykonać również w inny sposób.

Po sporządzeniu listy, wybrać literę pod którą zostało zapisane hasło, a następnie odpowiedzieć na pytanie: Z czym Ci się kojarzy … (tu wstawić wybrane hasło)? Na odpowiedź jest 90 sekund. Najlepiej mrucząc pod nosem, zapisać odpowiedzi na kartce (chodzi o uruchomienie więcej niż dwóch kanałów przekazu). Następnie zastanów się, jak Twoje skojarzenia odnoszą się do sytuacji, którą miałeś/aś na myśli? Gdzie tkwi rozwiązanie? Przejrzyj notatki. Przykład zastosowania podobnego modelu: Efekt motyla.

* Źródło: V. F. Birkenbihl, ABC-Kreativ.

** Cel SMATER ( z ang. od pierwszych liter:  S – Specific and clear (specyficzny, konkretny, jasny), M – Measurable (mierzalny), A –Attainable (osiągalny), R– Relevant (istotny), T – Time-bound (osadzony w czasie, określony czas), E – Exciting (ekscytujący), R – Recorded ( zapisany)).

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas. Prosimy o kontakt mailowy także w sprawie indywidualnych sesji  coachingowych.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: