coaching4smart

Model przejścia przez zmianę

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 18/12/2012 at 05:00

„Model Przejściowy” został stworzony przez Williama Bridgesa. Pomocny jest w procesie przechodzenia przez zmiany, tak, aby odbywało się  to w sposób łagodny. Zaletą jest skupienie się na przejściu przez zmiany a nie na samej zmianie, dzięki temu jasno określa drogę, która ma zostać pokonana a nie na samej zmianie jako coś odległego i nieznanego.

Model dzieli się na etapy:
1) koniec, strata, czas na zmianę,
2) strefa neutralna,
3) początek nowego.

Etap 1
Koniec, strata, czas na zmianę
Klient opuszcza swoją strefę komfortu. To etap kiedy ujawnia się opór i towarzyszą emocję takie jak: strach, niepewność, dezorientacja, smutek.
Rolą coacha jest zrozumienie emocji, które towarzyszą Klientowi i danie mu tyle czasu ile potrzebuje, aby oswoić się ze swoimi emocjami i zmianą, która ma nastąpić. Ważna rzeczą jest mówienie Klienta o tym co się w nim dzieje, już przez samo wypowiedzenie emocji mogą one stracić na sile.

Etap 2
Strefa neutralna
Na tym etapie często pojawia się niecierpliwość. Przedstawiając ten etap na przykładzie wygląda on następująco: jeżeli ze zmianą wiąże się wyrobienie nowego nawyku to pamiętanie o nim, zwalnia nasze czynności, gdyż nie robimy tego naturalnie tylko musimy o nim pamiętać. Możemy to porównać to posługiwania się programem komputerowym, jeżeli program jest nam znany to robimy to automatycznie a jeżeli dopiero się go uczymy to zastanawiamy się nad każdą funkcją, którą chcemy użyć.
Etap ten sprzyja rozwijaniu nowych sposobów myślenia.

Etap 3
Początek nowego
Klient zaczyna dostrzegać zmianę, jest pełen energii. Wysiłek, który włożył nie jest już tak samo postrzegany, ale skupia się na efekcie, który wypracował. To czas na świętowanie sukcesu.
Klient ma też motywację do dalszego działania, chce wyznaczać i osiągać kolejne cele.

Czas przejścia przez poszczególne etapy jest sprawą bardzo indywidualną.

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować w sprawie sesji coachingowych oraz warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Dominika Piórecka

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: