coaching4smart

Dlaczego działa coaching, czyli cztery twarze wglądu?

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 10/12/2012 at 05:00

Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule jest i łatwa i trudna zarazem. Na pewno pojawi się więcej niż jedna odpowiedź. Każdy kto doświadczył coachingu zapewne poda inny powód dla którego coaching działa, bo zazwyczaj w wyniku kontaktu z drugim człowiekiem coś się w nim zmienia (nawet jeśli to bardzo mała i subtelna zmiana).

O sposobach mierzenia efektywności coachingu można napisać niejedną książkę. O powodach, dla których coaching działa – zapewne kilka kolejnych.

Moim zdaniem w większości przypadków coaching przynosi pozytywne zmiany, które mogą być maleńkie, małe, większe lub naprawdę olbrzymie.

Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest sposób funkcjonowania naszego mózgu. W oparciu o badania neurologów David Rock opracował model  The Four Faces of Insight ©, z którego wynika, że we wglądzie faktycznie pojawiają się cztery twarze/poziomy. Są one następujące:

1. poziom to świadomość/świadomość problemu, czy dylematu.

Mózg przetwarza dane i informacje w oparciu o posiadane mapy, które pozwalają mu na interpretację świata. Na ten temat był już jeden z wpisów. Zatem nowa idea, informacja, dana jest analizowana przez mózg, który próbuje ją połączyć/zintegrować z istniejącą mapą. Często zdarza się także, że w mózgu pojawia się wątpliwość, czy w przypadku nowości tworzyć nową mapę, czy też dostosować/zmienić posiadaną mapę. Tymi danymi może być też np. problem do rozwiązania, z którego istnienia zaczyna sobie zdawać Klient.

2. poziom to refleksja.

Badania wskazują, że kiedy się zastanawiamy, nie myślimy w sposób logiczny czy analityczny. W tym stanie część mózgu jest używana do tworzenia połączeń w jego całej strukturze. Myślimy wtedy w sposób niezwykły/nieszablonowy, a nasz mózg odwołuje się do inteligencji, a nie do pamięci.

3. poziom to wgląd.

Mając na uwadze poprzedni poziom, aby nastąpił wgląd należy zachęcać Klientów do refleksji,  a nie do logicznego myślenia. W tym stanie pojawiają się bardziej kreatywne rozwiązania, nie koniecznie powiązane z logicznym myśleniem, stąd tak ważną rolę odgrywa np. narzędzie Burza mózgów.

4. poziom to działanie.

Na tym poziomie, kiedy Klient znajduję rozwiązanie, jego zachowanie gwałtownie się zmienia. Często także jego zachowanie wskazuje, że jest gotowy podjąć działania, choć wewnętrzna motywacja może być tylko chwilowa. W około godzinę od wymyślenia nowego rozwiązania, gwałtownie spada poziom motywacji i nasz mózg prawie zapomina o całej sytuacji. Żeby uniknąć tego stanu, coach powinien pomóc Klientowi w tym stadium w ustaleniu namacalnych/konkretnych działań w krótkim czasie (nawet jeżeli mają one faktycznie nastąpić w późniejszym terminie), bo w ten sposób wdrożenie nowego pomysłu staje bardziej realne.

Co ciekawe, codziennie wypracowujemy nowe idee, ale tylko niektóre są wdrażane i podejmowane są działania w celu ich realizacji. Warto w trakcie sesji wybrać te cele, które są warte uwagi i wdrożyć je w życie.

Co się dzieje w trakcie sesji coachingowej? Dochodzi właśnie do wglądu. Temu zresztą służy struktura większości modeli coachingowych. Oto link do opisu jednego z nich.

Poniżej model zaprezentowany przez D. Rocka:

ScreenHunter_02-Sep.-14-16.33

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas. Prosimy o kontakt mailowy także w sprawie indywidualnych sesji  coachingowych.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy
  1. Zaintrygowało mnie to, że codziennie wypracowujemy nowe idee. Ciekawy wpis godny polecenia. 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: