coaching4smart

Burza mózgów inaczej, czyli rozpoczynana od pytań

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu, Komunikacja międzyludzka on 15/08/2012 at 05:00

Słyszeliście o burzy mózgów? Był o niej jeden z poprzednich wpisów. W wersji klasycznej wyróżnia się dwa rodzaje zespołów: twórczy, którego celem jest tworzenie i poszukiwanie pomysłów oraz oceniający, którego celem jest analiza i ocena wymyślonych pomysłów. Następnie pojawia się kolejny etap – wypracowanie rozwiązania problemu. Zasadą jest, że każdy pomysł jest dobry, jak też, że żadnego pomysłu na etapie twórczym nie wolno krytykować.

Jest jednak także inna odmiana burzy mózgów. Z doświadczenia wiem, że dość interesująca i godna polecenia. Otóż zamiast skupić się od razu na wymyślaniu pomysłów warto rozpocząć od zadawania pytań.  Pytań?- ktoś zapyta. Otóż M. Adams odkryła, że zwykle przed podjęciem jakiejś decyzji zadajemy sobie pytanie, np. W co dzisiaj się ubiorę? Co ona ma na myśli? Do czego zmierzam? A dopiero na nie odpowiadając podejmujowane są decyzje.

Tu jest podobnie. Wszyscy uczestnicy najpierw zadają pytania (najlepiej otwarte lub pytania typu clean), które przychodzą im do głowy w związku z tematem będącym przedmiotem burzy mózgów. Następnie klasyfikują pytania, łączą je i przydzielają im priorytety, a dopiero przechodzą do tradycyjnej formy burzy mózgów z wymyślaniem pomysłów i ich oceną.

Najlepiej tego rodzaju ćwiczenie sprawdzić się może w coachingu zespołowym, czy grupowym, ale także może zostać użyte w coachingu indywidualnym, gdzie Klient najpierw zada sobie pytania, a dopiero postara się na nie znaleźć odpowiedzi.

Źródło: Opracowano na podstawie M. Adams, „Myślenie pytaniami”, Studio Emka, Warszawa 2007, s. 149-157

Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, w tym także w sprawie warsztatów i szkoleń, prosimy napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: