coaching4smart

Prawo 20/80

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu on 08/08/2012 at 05:00

work_smart_not_hard_mug-p168031375591486958bh33w_325

Twórcą diagramu Pareto-Lorenza był Markiz Vilfredo Federico Damaso Pareto. W 1897 roku w oparciu o analizę danych statystycznych ludności włoskiej stwierdził, że 20% mieszkańców Włoch jest w posiadaniu 80% majątku kraju. Diagram jest znany także pod nazwą metoda ABC oraz prawo 20-80.

Zasada Pareto zakłada, że:

20% przyczyn wywołuje 80% problemów,

20% informacji powoduje brak podjęcia 80% decyzji,

w rękach 20% ludności jest 80% zasobów,

20% usług lub produktów generuje 80% obrotu,

20% czasu spotkania daje 80% jego efektów,

20% kierowców powoduje 80% wypadków,

20% słów wystarczy, żeby czytać 80% tekstów i rozumieć teksty (stąd 1000 słów do nauczenia w obcym języku wystarczy do podstawowej komunikacji 😉

20% ubrań używasz przez 80% czasu,

20% materiału będzie na egzaminie stanowić 80%, itd.

Warto zatem przeanalizować swoje działania i wyodrębnić przyczyny, które można by nazwać krytycznymi. Albo też zająć się taką działalnością, w której jesteśmy najlepsi! A zatem zidentyfikować te 20%, które przyniesie 80% korzyści.

Zasada Pareto to nie zawsze proporcje 20/80. Czasem będzie to 10/90, 25/75 lub 5/95. W zależności od sytuacji mogą być małe odchylenia od normy 20/80. Ważne, że mniejsza część nakładów generuje większą część rezultatów.

Ale jeszcze lepiej! Jeśli zastosować zasadę 20/80 podwójnie – istnieje takie 4% wysiłków, które wygeneruje aż 64% rezultatów. Czyli pozostałe 96% wysiłku da Ci już tylko 36% rezultatów.

Narzędzie to wykorzystywane w przemyśle oraz zarządzaniu, znakomicie nadaje się także do wykorzystania w coachingu.

Świetnie się sprawdzi przygotowanie tego rodzaju diagramu przez rozpoczęciem działań i po ich zakończeniu, jako sprawdzenie efektów procesu coachingowego.

Przykład wykonania ćwiczenia w life coachingu:

1.         Nazwanie i określenie problemu. Np.: Nie mogę się zmotywować, żeby systematycznie ćwiczyć.

2.         Zebranie danych. W zależności od tego, czy jest to coaching indywidualny, czy też grupowy możliwe jest zebranie informacji albo w trakcie sesji coachingowej, albo też wykorzystanie tego narzędzia jako zadanie domowe. Klient niech zapisuje to, co mu przychodzi do głowy za każdym razem, gdy występuje problem. W przypadku coachingu grupowego najprościej jest zebrać dane w formie burzy mózgów. Obserwacja powinna trwać w ciągu ok. dwóch tygodni. Oto przykładowe wyniki do problemu określonego w punkcie 1:

a)         Brak czasu (2).

b)         Pośpiech (3).

c)         Zła organizacja (13).

d)         Brak sprecyzowanego powodu zmiany (5).

e)         Brak dobrych nawyków z domu (13).

f)          Brak samodyscypliny (12).

g)         Sama nie chcę (5).

h)         Odkładanie spraw na później (12).

i)          Brak chęci zmiany (4).

j)          Brak sensu zmiany (6).

k)         Niska samoocena, miałam „doła” (3).

l)          Brak pieniędzy (4).

m)        Brak planu (7).

n)         Inne obowiązki (5).

3.         Uporządkowanie wg częstotliwości występowania (malejąco).

a)         Niechęć do wysiłku (14).

b)         Brak dobrych nawyków z domu (13).

c)         Brak samodyscypliny (12).

d)         Zła organizacja (13).

e)         Odkładanie spraw na później (12).

f)          Brak planu (7).

g)         Brak sensu zmiany (6).

h)         Inne obowiązki (5).

i)          Sama nie chcę (5)

j)          Brak sprecyzowanego powodu zmiany (5).

k)         Brak chęci zmiany (4).

l)          Pośpiech (3).

m)        Niska samoocena, miałam „doła” (3).

n)         Brak czasu (2).

4.         Na podstawie danych z punktu 3, należy wyliczyć dane procentowe oraz skumulować wyniki procentowe i umieścić na wykresie. 

5.         Gdy oznaczy się punkty odpowiadające wartościom skumulowanym i połączy je linią wtedy powstanie tzw. krzywa Lorenza. Można następnie wykres podzielić na trzy części – „ Strefę A- ok. 20%, B- kolejne ok. 30% i C- ok. 50%. Interpretacja jest następująca:  przy podejmowaniu decyzji o zmianach należy pozostawić bez zmian elementy z grupy A, udoskonalić te z grupy B, natomiast z grupy C można zmienić.

6.         W przypadku tej Klientki poprosiłam o pogrupowanie przyczyn.

7.         W wyniku analizy wyników i pracy z coachiwanym poprzez pytania pogłębiające, okazało się, że głównymi przyczynami braku motywacji są:

a)         Niechęć  do wysiłku na skutek braku powodu dokonania zmiany. Samo w sobie systematyczne ćwiczenie nie było wystarczającą zachętą.

b)         Złe nawyki wyniesione z domu, w tym brak samodyscypliny, planowania i organizacji.

8.         Z uwagi na to, że w coachingu problemy zamienia się na cele, Klientka postanowiła określić cel długoterminowy i zakreślić cele krótkoterminowe, które pozwolą jej osiągnąć cel główny.

Można też to zadanie zrobić w drugą stronę! Wytypować te elementy, które motywują Klientkę (motywacja pozytywna), zgromadzić dane i przygotować wykres. 😉

Załącznik z Zasada Pareto.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: