coaching4smart

Coaching czy psychoterapia ?

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu, Wpisy naszych gości on 24/03/2012 at 05:00

Stałe doskonalenie własnych umiejętności i zdobywanie nowych staje się wyznacznikiem naszej wartości na rynku pracy. Wybór proponowanych treningów jest naprawdę ogromny. Wśród dostępnej oferty coaching i psychoterapia są metodami „szytymi na miarę” dla konkretnego Klienta, co umożliwia najbardziej wyspecjalizowane oddziaływanie w osiągnięciu zamierzonego celu.

Powodem wyboru psychoterapii jest rozwiązanie problemu, którego doświadczamy w codziennym życiu, bądź poczucie braku zadowolenia z życia. Równie częstą przyczyną udania się do psychoterapeuty jest tzw. motywacja negatywna – mamy wyobrażenie, że jeśli nie podejmiemy jakiś kroków, możemy stracić pracę, popaść w konflikt z partnerem itp. Do coachingu natomiast zdecydowanie częściej skłania motywacja pozytywna, która zakłada, że jeśli coś zrobimy, podejmiemy jakieś działania, wysiłek to na pewno osiągniemy więcej niż byśmy tego działania nie podejmowali.

Ile to zwykle trwa?

Czas trwania obu procesów jest kwestią umowną między Klientem a coachem/terapeutą. Główna zasada mówi, że proces coachingowy powinien trwać około 7 sesji, a każda z sesji trwa od ok 1- 1,5 godziny. Spotkania odbywają się co 2-3 tygodnie, co zamyka cały proces w przedziale od 3 do 6 miesięcy. W przypadku psychoterapii, możemy wyróżnić psychoterapię krótkoterminową, która ma za zadanie pomoc doraźną, i zazwyczaj jest to kilka spotkań oraz psychoterapię długoterminową trwającą zazwyczaj kilka lat. Spotkania odbywają się w odstępach tygodniowych i trwają 1 godzinę.

Jak to wygląda?

Oba procesy rozwoju Klienta mają podobne formy organizacyjne takie jak sesja indywidualna, spotkanie grupowe (psychoterapia grupowa, coaching grupowy) oraz praca z parą (coaching relacji, psychoterapia par), czy sesje rodzinne (terapia rodzinna, coaching rodzicielski). Zarówno w coachingu jak i psychoterapii podstawową techniką pracy jest dialog między coachem/terapeutą a Klientem. Dodatkowe techniki wykorzystywane w coachingu i terapii zależą od rodzaju coachingu i nurtu terapeutycznego. Najczęstszymi są: wizualizacja oraz ćwiczenia typu „papier-ołówek”.

Dla kogo?

Adresatem coachingu są zdrowe, pełnoletnie osoby, które wyrażają chęć rozwoju, podwyższenia kompetencji osobistych bądź zawodowych.

Adresatem psychoterapii mogą być osoby pełnoletnie, dzieci, a także pary i całe rodziny. W odróżnieniu od coachingu, osobami poddającymi się psychoterapii obok osób zdrowych psychicznie, są także osoby z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak: zaburzenia odżywiania (np. anoreksja), zaburzenia nastroju (np. depresja), zaburzenia zachowania spowodowane środkami psychoaktywnymi (np. alkoholizm), zaburzenia nerwicowe (np. fobia) czy zaburzenia osobowości. Psychoterapia występuję często jako wsparcie dla terapii farmakologicznej osób z chorobami psychicznymi.

Co wybrać: terapię, czy coaching, a może i to i to?

Zarówno coaching jak i psychoterapia w swoim zakresie może obejmować prywatną i zawodową sferę życia. Cele stawiane sobie w coachingu mieszczą się w obszarach biznesowych, rozwoju osobistego czy doskonalenia kompetencji zawodowych. Psychoterapia skupia się bardziej na celach osobistych, relacyjnych, rzadziej na celach biznesowych.

Nie bez znaczenia jest osoba coacha, psychoterapeuty, która powinna wzbudzać zaufanie i posiadać odpowiednie uprawnienia (dyplomy, certyfikaty) do pracy.

Przy wyborze najlepszej metody rozwoju należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak wiek Klienta (dziecko vs dorosły), typologię problemów Klienta, długość procesu, i przede wszystkim oczekiwania Klienta.

Autor wpisu:

Milena Sawczuk Psycholog, psychoterapeutka, były menedżer. Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Podyplomowych Studiów Coachingu w Szkole Głównej Handlowej. Prowadzi konsultacje, psychoterapię i coaching dla klientów indywidualnych oraz zajęcia dla grup.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: