coaching4smart

Indywidualna analiza SWOT

In Codzienne wpisy o narzędziach w coachingu, Komunikacja międzyludzka, Zarządzanie czasem on 19/03/2012 at 05:00

Dzisiaj proponuję bardzo prostą i użyteczną metodę – analizę SWOT (skrót od angielskich słów Strengths (silne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (możliwości, okazje), Threats (zagrożenia)).

Zwykle analizę SWOT stosuje się w marketingu, sprzedaży lub finansach. Okazuje się jednak, że może być także znakomitym narzędziem w coachingu.

Można ją wykorzystać na wiele sposobów, zarówno analizując zasadność wytyczonego celu coachingowego, jak też osobiste zasoby osoby coachowanej, czy coacha (w razie superwizji). Jest to świetna baza do dalszej pracy.

Przykładowy sposób wykonania ćwiczenia:

Proszę wydrukuj sobie załączone tabele (dodatek), a następnie je uzupełnij. Bądź szczery wobec siebie i wypisz tak dużo informacji, jak tylko zdołasz. Możesz to zadanie zrobić za jednym podejściem lub wydrukować i uzupełniać np. w ciągu najbliższego tygodnia.

Silne strony (Strengths), czyli czynniki wspierające Cię wewnętrznie, te w których jesteś dobry:

  • Umiejętności, kompetencje, wiedza (w tym certyfikaty, studia, warsztaty, szkolenia, cechy osobowości, etc.) i doświadczenie, które aktualnie już masz (wypisz wszystko, zarówno te zawodowe, domowe, hobby, jak też pozazawodowe),
  • Grupa wsparcia, czyli przyjaciele, rodzina, znajomi, eksperci, czyli osoby z których kontaktów i umiejętności możesz skorzystać (wpisz konkretne imiona i nazwiska lub inicjały),
  • Zasoby (wypisz szacunkowe wartości): pieniądze, czas, wpływy, powiązania, zarobki (w skali miesiąca, roku), udziały w spółkach, nieruchomości, ruchomości, kosztowności, udziały w funduszach, spadek (pozycja realna i wymagalna obecnie!), alimenty, datki, prezenty (w tym świąteczne), środki na koncie (nie zadłużenie!) inny majątek, itp.

Możliwości/okazję (Opportunities), czyli zewnętrzne czynniki, z których możesz skorzystać:

  • Ludzie w zasięgu Twoich możliwości poznania lub uzyskania kontaktu z nimi, w tym poprzez szkolenia, wspólne działania, itp.,
  • Możliwości nauczenia się czegoś (darmowe szkolenia, warsztaty, książki, e-booki, itp., jak też dofinansowywane np. przez pracodawcę, czy ze środków UE),
  • Ludzie w Twoim środowisku, którzy mogą Cię czegoś nauczyć lub Ci pomóc: współpracownicy, kontrahenci, sąsiedzi, itp.,
  • Ogólna sytuacja w gospodarce, trend w branży, spodziewane zmiany,
  • Możliwe źródła pozyskania zasobów, majątku, czy środków (środki unijne na działalność, czy np. rozwój i innowacyjność), limity zadłużenia, uzyskania pożyczek, itp.,
  • Co jeszcze możesz zrobić lub zaoferować? Czego nikt inny nie robi, czy nie jest w stanie wykonać?,
  • Jakie są Twoje unikalne umiejętności, kompetencje, czy wiedza, którą możesz sprzedać, podzielić się lub wyeksponować? Jak to możesz zrobić?

Słabe strony (Weaknesses), czyli czynniki ograniczające Cię wewnętrznie:

  • Wewnętrzne ograniczenia, w tym także fizycznie, umysłowe, inne (w tym przekonania, wartości, cechy charakteru/osobowości),
  • Obszary, w których potrzebujesz więcej doświadczenia, umiejętności i wiedzy,
  • Negatywne relacje międzyludzkie, które mogą być przeszkodą lub barierą,
  • Czynniki negatywnie wpływające na Twoje zasoby (wypisz szacunkowe wartości): ograniczenia czasowe, wydatki (w skali miesiąca, roku), zadłużenie na kartach kredytowych, kredyty, pożyczki, alimenty, inne zobowiązania, jak dane komuś przyrzeczenie o pomocy finansowej, wydatki na dzieci, itp.

Zagrożenia (Threats), czyli czynniki, które mogą na Ciebie wpływać negatywnie:

  • Podatki, koncesje, ograniczenia, przepisy, limity, kary, które mogą ograniczać lub ograniczają Twoje działania,
  • Wymagania dotyczące Twojej obecnej pracy, jak konieczność uzyskania stosowanych uprawnień, ukończenia szkoleń, czy studiów, itp.,
  • Konkurencja na rynku, na którym obecnie pracujesz, bądź zmiany, jakie przewidujesz, że wymuszą na Tobie dostosowanie się,
  • Rodzinne zobowiązania o charakterze niematerialnym, jak np. konieczność zajęcie się starszymi rodzicami, czy dziadkami, jak też zobowiązania towarzysko-zawodowe, jak pomoc przy otwieraniu firmy przez znajomego, budowie domu, itp.

Na koniec zastanów się: Co jeszcze przychodzi Ci do głowy?, Co jeszcze więcej chcesz uzupełnić?, Co jeszcze jest ważne, co warto umieścić w tabeli? 

Możesz wykonać to zadanie samodzielnie, lub poprosić o wykonanie w towarzystwie Twojego przyjaciela, coacha, czy najbliższej rodziny.

W razie gdybyś miał trudność z określeniem swoich kwalifikacji czy umiejętności, możesz poprosić znajomych, współpracowników i przyjaciół o wypisanie 10-15 Twoich cech, które najbardziej u Ciebie cenią, podziwiają, a nawet Ci ich zazdroszczą. Niech to będę te umiejętności, wiedza, kwalifikacje, wygląd, itp., które w ich ocenie powodują, że jesteś osobą unikalną oraz wyjątkową. Zwykle tego typu ćwiczenie jest bardzo ożywcze i pomocne. Osoby coachowane są zachwycone, z jak wielu pozytywnych cech nie zdawały sobie sprawy i co zauważają inni ludzie.

Kolejność rozważania poszczególnych pozycji analizy SWOT zamieszczona powyżej nie jest przypadkowa. Zwykle mamy tendencję to rozpamiętywania słabych stron i zagrożeń (znacznie częściej), niż silnych stron i możliwości. Zmieńmy zatem ten schemat.

Warto pamiętać, że prawdziwa wiara w siebie wynika nie z tego, czy inni nas akceptują i co mówią, ale ze znajomości swoich silnych stron i ograniczeń.

Na koniec, po wykonaniu zadania jeszcze kilka pytań:

Co Cię przykro zaskoczyło, a co było dla Ciebie miłą niespodzianką?

Jakie masz mocne strony i które Twoje talenty możesz jeszcze bardziej wykorzystać? W jakim obszarze jesteś unikalny? Jakie Twoje umiejętności, cechy charakteru wyróżniają Cię spośród innych?

Które słabości chcesz wzmocnić? Po co chcesz to zrobić i w jaki sposób? Kiedy chcesz to zrobić?

Jakie nowe możliwości i szanse się pojawiły? Które z nich mogą być wykorzystane już dzisiaj i w jakim zakresie? A które później i kiedy?

Co jeszcze chcesz rozważyć?

Jak możesz połączyć wiedzę, którą dzisiaj uzyskałeś/aś?

W tym celu możesz także wykorzystać tablicę priorytetów. Użycie jej wymaga dodatkowo przypisania odpowiedziom w tablicy SWOT odpowiednich punktów. Punktacja od 1-10, gdzie 1 najmniej ważna odpowiedź.

Informacje uzyskane w trakcie w wyniku wykonania analizy SWOT można użyć w analizie TOWS.

Jeżeli czujesz, że chcesz podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami napisz do nas.

Autorka wpisu: Małgorzata Wąsowska

AnalizaSWOT_coaching4smart

Reklamy
  1. Bardzo ciekawy i konkretny materiał .
    Mam problem z odnalezieniem tabel do pobrania -proszę o pomoc.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: